Peralatan pembedahan zaman dahulu kala

Khalis tak pernah merasa dibedah dan berdoa semoga Khalis sentiasa sihat dari dibedah.  Bukan apa, rasa takut sangat dengar kena bedah nie. Kalau tengok citer melayu memang tak takut masuk bilik bedah. lepas gunting jahit. Cuba tengok Grey's Anatomy ke..Dr House ke..rasakan.. Kapak.. Tukul, chainsaw, semua ada.. erkkk

itu zaman sekarang,, cuba tengok yang zaman dulu punye camne..hehe

Amputation Knife (1700s)


Amputation Saw (1600s)


Arrow Remover (1500s)


Artificial Leech (1800s)


Bullet Extractor (1500s)


Cervical Dilator (1800s)


Circumcision Knife (1770s)


Ecraseur (1870s)


Hemorrhoid Forceps (1800s)


Hernia Tool (1850s)


Hirtz Compass (1915)


Hysterotome/Metrotome (1860s-90s)


Lithotome (1740s-1830s)


Tonsil Guillotine (1860s)


Vaginal Speculum (1600s)

Kalau nak tahu fungsi2nya silalah google ek..tengok rupenyepun dah ketar lutut..hehe

Comments

nelly said…
alat-alatnya buat nelly ngeri ~
anieesshh said…
sumpah nmpk scary gilaa =='
Pacek ABU sifir said…
bapak die...warghhhhh serem3... mesti org dulu2 takut g spital kan
qasehraihan said…
grrrr....yg sakit trus ase sehat..hakhak


khalis meh baca..

http://qasehraihan.blogspot.com/2011/03/masa-yang-sesuai-bagitau-mak-yang.html
Anonymous said…
hehe.. kalo kena bedah sahih.. pitam... tgk alat2 niii
chentaNUYU said…
takut giler tgk huhu
mas saari said…
mak ai! ngerinye!!!
dahlah pernah kena operate masa lahirkan anak pertama, takut dah nak operate lepas ni...huhuhuhu
mykhalis said…
@nelly sangat-sangat ngeriiii
mykhalis said…
@qasehraihan itula pasal..terus mengaku sihat walafiat
mykhalis said…
@Cekodok mungkin la kot..sbb takde alat bius pun nie
mykhalis said…
@chentaNUYU mari la sini..kata nak operate hati...hehe
mykhalis said…
@mas saari tapi bukan dengan peralatan cam kat atas kan?
ngilu je tgk,..ya Allah,smg CN pon dikurniakan kshtn yg baik dr dibedah2 ni,.amin,.
lalink7 said…
ini peralatan nak membunuh nie bukan nak bedah..giler ahh..seriauu tengokk..isk..isk..isk..
saya YANA said…
alat untuk bedah? cam alat2 untuk bunuh je Yana tengok.. ngeri2..
cik sakdi said…
nasib baik dari zaman dulu dah ada bius. so orang kene bedah tu xnampak. skrang ni pon same je menyeramkan alat2 dia. huhu

Popular Posts