Koleksi serangga yang besar-besar di seluruh dunia

Rasa banyak sungguh koleksi serangga serangga dikongsi di sini. Tapi takpelakan? KOrang suka dengan serangga kan? Kalau nak diimbas.. masa Khalis kecik2 dulu banyak sangat serangga bertebangan dan merayau-rayau.Sampai puas nak sapu..

Kalau dulu rumah khalis ada pokok terung mak tanam, mesti ada ladybird. Atas pokok ceri kumbang gajah.. Sekarang.. secara ikhlasnya, memang susah sangat nak jumpa selain masuk hutan.. Kenapa ek? Tanpa sedar.. generasi anak-anak  sekarag ramai yang kagum tengok kambing dan kerbau.. Belum tanya pandai tak main gasing ke tak.. hehehe

Banyak melalut.. maklumlah,, orang kata bila dah jadi ayah nie, semangat nak membebel lebih sikit..hehe. jom tengok serangga serangga bersaiz besar di seluruh dunia. Ini yang ditemui..

nama dalam bahasa omputeh la ek..nak terjemah melayu takut lain makna..Khalis bukan kenal sangat seranggga nie..

1 - Titan Beetle: French Guiana and Brazil.
Some of the Worlds Biggest Bugs - These are some of the largest insects in the world. Some of them are actually huge. I hope that they are all harmless because some of them look like that could do some serious damage if they decide to attack.

2 - Giant Long-Legged Katydids: Malaysia.

3 - Goliath Beetle: Ghana, Ivory Coast / Equatorial Africa, Central and East.

4 - Elephant Beetles: Mexico through Venezuela.

5 - Giant Burrowing Cockroach: Australia.

6 - Giant Camel Spiders: The deserts of the Middle East.

7 - Giant Walking Stick: Worldwide.

8 - Giant Weta: New Zealand.

9 - Giant Isopod: The Gulf Of Mexico.

10 - Atlas Moth: Southeast Asia.

11 - Tarantula Hawk: Found Throughout The World.

12 - Giant Water Bug: Worldwide.

13 - Queen Alexandra's Birdwing: Papua New Guinea.

14 - Chinese Mantis: Worldwide.

15 - Japanese Giant Hornet: Japan.

16 - Goliath Birdeater: Rainforests in South America.  

gila baban besar nie.. serius Khalis akan terjerit macam histeria kalau tengah tido ada benda nie naik atas badan..hehe

Comments

Puan Kutu said…
wah amazing..memang beso punya!!hehe
Miss Tira said…
Giant Long-Legged Katydids tu kalau dalam bahasa melayunya adalah Pelesit. Kan kan kan.. :p
Raidenovich said…
Gmbr no2 tu yang orang Melayu panggil pelesit.
Novelgurl said…
Salam..cntek japanese Giant hornet tu.wAT haiwan peliharaan best tu..hak2.
tgk boleh.. nk pegang...... euwwww~ auwww~
~~Ticer Wann~~ said…
sangat kegelian... ngeee
qasehraihan said…
aiyyaaa..menakutkan..
bedpet said…
aaaaaaaaaaaaaa!!! saya tak suka seranggaaaaaa!! gelliiiiii oooooooo!
solo molo said…
goreng pon sodap...


entry terbaru > http://solomolo.blogspot.com/2011/03/femes-wa-cakap-sama-lu.html
Cik Sue said…
arghhh tidak!!!!!geli..larikkkkkk...
akutetapaku said…
kalo dh beso cenggini leh pangil serange lg ker..??
ms_panda said…
erk besarnye lipas tu
kt rumah nmpk lipas biasa pon da terjerit2 histeria, trauma bagai sbb lipas penah merayap kat kaki time tgh tido huhu
ini kan plak yg besar tu
erk pengsan
yg gmbr no 2 tu pelesit?gitu rupenye rupe pelesit sbnr?tp ngape org anta ilmu hitam gna pelesit?pelesit tu bleh ikut arahan ea?

Popular Posts