Pages

Support Penaja

Thursday, March 31, 2011

Kos sebelum dan nak kahwin..ingat murah?

Posted by mykhalis On 1:08 AM 24 comments

cerita pasal jodoh kawin, memang seronok... 3 langkah je utk menuju ke gerbang perkahwinan... korang perhatikan tips-tips yg aku bg ni termasuk kos-kos yg terlibat scara langsungnya....

Langkah pertama
berjumpa ----> jatuh hati ----> mengorat
kos:
1. bunga 3 kuntum (RM 15.00)
2. surat: kertas A4, sampul, setem / upah pos budak hantar (RM 2.00)
Jumlah RM 17.00. ok. ( ini kalau sekali mengorat terus dapat)

Langkah 2
mengorat ----> bergayut (handphone) ----> bagi bunga, ajak makan, tengok wayang, berjalan2, shopping
kos:
1. bil h/phone : RM 10/sehari (top-up)... sebulan RM 300
2. bunga: RM 15/ seminggu (ahad saje pegi date)... sebulan RM 60
3. makan 2 orang (takkan 3 org plak): RM 50/seminggu (kira makan sedap tu macm KFC, McD, Burger King dll tempat yg berair-cond, takkan gerai tepi jalan yg x standard)... sebulan RM 200
4. tengok wayang: RM 20 (2 orang) + RM 20 (popcorn / jajan)...sebulan 2x, RM 80
5. berjalan-jalan, duit minyak @ duit tambang: RM 10 - 30
6. shopping: wallahualam, kalau boleh dijauhkan ataupun standby je RM 100 lg dalam poket.
Jumlah: dalam lingkungan RM 800 sebulan. ok ker tidak ni....(gigil jgak beb), sbb itu org tua kata jgn tunggu lama-lama... cepat-cepat ler kahwin...

Langkah 3
merisik ----> bertunang ----> berkahwin
kos:
1. hantaran 7 dulang, RM 50 x 7 = RM 350 (sepupu aku bagi info ni..), 2x = RM 700
2. cincin merisik = RM 200, cincin tunang = RM 500, cincin perkahwinan = RM 1,000
3. duit maskawin = RM 82, duit nikah kahwin = RM 150, duit kursus = RM 80
4. duit hantaran terkini RM 8,000 - RM 10,000 (kiter kene paham, harga barang dah naik)
5. duit kenduri sebelah lelaki RM 7,000 (itupun kalau gotong royong org kampung)
6.karaoke @ kugiran: RM 500 ~ RM 1,000
7. mak andam, set pelamin dsb.nya: RM 3,000
jumlah kasar: RM 25,000 ~ 30,000 (itu kira dah bajet tu...)

Oleh itu, blajar le rajin2, kerja cari duit simpan bebanyak, kemudian baru cari awek, jodoh tuhan dah tentukan, mengapa kiter perlu risau... aku jua turut memberi ingatan pada diriku dan juga utk korang suma....
alangkah baiknya, klau langkah no. 2 tu korang praktikkan pd mak ayah kiter yg membesarkan kiter dari lahir sampai dapat mengenal dunia ni... isk..isk..isk..


(Dapat dari sebuah forum)

Pesanan..kalau lepas bercinta,,duit korang nak jimat?? nanti awek korang kata korang kedekut..ramai jantan lain lebih pemurah..

Alhamdulillah,, Khalis kahwin hampir 90% duit sendiri tanpa hutang..

jangan kerana anda nak kawen kene jual tanah, keluar duit KWSP mak ayah.. biarlah mereka menikmati duit ni nak ke Mekah, jalan-jalan seluruh dunia. Berhutang? Pikirla sendiri..

Khalis sendiri bila sampai seru nak kahwin, Khalis bagitau mak nak kahwin tanpa ada calon lagik masa tue.. Mak tak stuju,, tapi Khalis buktikan Khalis dah bersedia dari segi mental dan kewangan.. Khalis mintak restu ayah dan adik-adik juga..mereka ahli keluarga Khalis..

Bila satu keluarga setuju, Alhamdulillah.. Allah permudahkan jodoh dengan berjumpa semula dengan kawan sekolah setelah 7 tahun tak berjumpa. Dialah kawan Khalis yang duduk di belakang tempat duduk Khalis tapi Khalis ngorat kawan sebelah.. dia orang tengah..hehe

Sebulan mesej aku engko, Khalis datang rumah memperkenalkan diri dan mintak izin nak bawak orang rumah jumpa mak dan abah. Perjumpaan diaturkan pada bulan Ramadhan, buka puasa..

Mak ok, abah ok.. yey.. terus merisik.. tahu tak? 10 minit sebelum rombongan Khalis tiba,, ada satu lagi rombongan datang merisik juga.. MasyaAllah.. mujurlah tak salah terima.. maknanya ada 2 rombongan merisik di masa yang sama.. Berpeluh Khalis masa makcik telefon pasal ni..

Jodoh tak kemana. tunang sebelum puasa, bulan 9..2009.. bulan 6..2010 nikah dan ijab kabul.. selamat dunia akhirat..

dari ko aku,, awak saya,, abang sayang,, ayang anje,,kepada papa dan mama.. Indahnya aturan jodoh..

tengah tengah malam nie cuba layan lagu nie..

sangat bermakna.. hayati betul2 k?

24 comments:

Hehehe, kita nak kahwin harus kumpul duit bersama-sama. Tak bolehlah nak jatuhkan pada lelaki sahaja. Lepas kahwin pun kena cari rumah, kena beli barang keperluan rumah. Tu belum dapat anak lagi.

Hehehe, kita nak kahwin harus kumpul duit bersama-sama. Tak bolehlah nak jatuhkan pada lelaki sahaja. Lepas kahwin pun kena cari rumah, kena beli barang keperluan rumah. Tu belum dapat anak lagi.

hayyya !! banyak betol !

peh! camni nak terus kawen la. ekekekeke

wah! menarik betol lah...

hehe... I LIKE~!!!!

alololo..comey nye dier..ahahahah~_~

tapi betul lah...secara kasarnya,mmg nih lah sebab kebanyakan pasanagn tak kahwin..then tgh syok2 melepak kena cekup..sigh..

mekaseh sudi share... hii... cm lebih kurang lak keadaan nih... ihiks

Hahha..lain y diusha len lak y dpt.best lagu nie =)

wut?? cincin tunang rm500??

TAK BOLEH!!
nk seribu gak paling murah! haha
bulu2 keramat

ni harga untuk masa sekarang..
masa akan datang 2-3 tahun lagi x tau la brp kos...
harga barang naik, harga emas naik, harga minyak naik...
so kawin la cepat2 bg mereka yang masih solo...
yg dah kawin tu, bg la peluang kat org solo kawin plk... hahahaaaa..


jawapan peperiksaan yang buat cikgu pening

fuyyyooo~!!!very details..A+ ni..hehe
arini xde gambar dh ke eh??hehe


http://qasehraihan.blogspot.com/2011/03/masa-yang-sesuai-bagitau-mak-yang.html

hehe..ni buta bunga makin teguh tuk bercinta lepas kawin..haha..

wahhh!!!!khalis siap buat list lg. tp tak pe...kalau nak dirikan rumah tangga, tentu sekali kena persiapkan diri, mcm khalis cakap, kena bersedia dr semua segi...semoga selepas kawin kita mampu pikul tanggungjawab dan apabila dah punya anak makin besar tanggungjawab tu....semoga berbahagia

xyah date2 ni... msok je merisik, betunang n menikah.. hehe...

hahak.. boleh plak cite nk ngorat org sblh ek...hahak.. terbayek la khalis..

sweetnye...kwn lame jd wife..nk tgk sikit muke wife.hehe

waaaaaaa,sweetnye dis entry,.siap details kos nk kwen semue,.pastu cite khalis brtemu jdoh,.smpai la skang,.uwaaa,best3,.hehe,.

tggu CN dah kawen nnti ek,.CN buat list plk,kite bnding hrge mse skang dgn 2 3 4 taon akn dtg,.kui3,.

nasib baik ROy single. boleh simpan duit.

selamat malam jumaat

hoho... menarik...
tp kalo saya, dah bnyk bajet yg bley skip tu.. mmg jimat sgt la kot.. lol

ngorat=skip=xde bajet
b'cinta=skip=xde bajet
merisik & b'tunang= cincin je la kalo ade pun
kahwin=biasa2 je..

haha.. berangan laa..
tp kan, best la citer p'temuan jodoh Khalis ngan isteri.. kalo dah nk jadi kan, pape hlgn pun dah xkan jd hlgn dah..

smoga b'bahagia hingga ke syurga~ =)

alolo sweetnye cter tu.. yang last tu comel. dari aku kau, awak saye.. kahkahakha

=_=" dasat sungguh.

p/s: baru je baca entri nih.. kekeke :p

jalan yang Allah bagi tue, adalah jalan yang terbaik ^-^

ping

There was an error in this gadget

yang best di sini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...