Pemancing dan Surau


Ajis memang kaki pancing, mana saja lubuk & sungai semua dia pergi, kalau ada yg cakap kat sungai tu ada ikan, ajis mesti pi try mancing kat situ.

Satu hari masa minum kat kedai kopi Pak Ngah Jiman, Ajis terdengar rakan2 sekampungnya bercerita tentang satu lubuk baru yg banyak ikan ditemui kat sungai di kampung seberang, kampung tu agak jauh & pedalaman sungai tu lebih kurang 5 km dr kampung tu, dekat tepi pinggir hutan.

Tengahari tu, Ajis dah bersiap nak pegi memancing kat lubuk yg diceritakan, siap pakai helmet, Ajis masukkan bekalan minum petang dan pancingnya dlm raga motor. Sepanjang perjalanan Ajis bernyanyi riang, jauh jugak nak kekampung seberang tu, dah hampir masuk waktu Asar baru Ajis sampai, teringat pulak dia tak sempat solat Zohor tadi & dia terpikir, karang kalau terus pi sungai tu, tak sempat plak solat Asar.

tak lama kemudian Ajis nampak sebuah surau yg agak uzur kat tepi jalan sunyi kampung tu. bergegas dia berhenti, ditengoknya keliling tak ada orang, sunyi saja surau tu.

Ajis segera mengambil wuduk dgn tergesa2 sbb waktu Zohor dah hampir nak habis.


Masa Ajis di rakaat yg kedua, Ajis tiba-tiba terdengar bunyi suara orang ketawa. Bulu romanya tiba2 meremang, "Hish, sapa pulak yg gelak2 tu?" bisik hati Ajis, setiap kali Ajis sujud, Ajis terasa kepala & tengkuknya berat dr biasa, Ajis tak sedap hati, ni surau tinggal ker, sbb dah uzur sangat dan alahai, sapa pulak duduk kat tengkuk dia ni.

Sedaya-upaya Ajis tenangkan hati, selesaikan solat dgn segera, dia nak tinggalkan cepat surau tu. Bulu romanya semakin meremang-remang sbb suara org ketawa semakin ramai, ada yg sampai terbatuk-batuk.

Syukur, Ajis dah berada di tahiyat terakhir, selesai memberi salam ke kanan dan ke kiri, Ajis meraup mukanya dgn tangan dr atas ubun2 kepala sampai ke dagu, then tiba-tiba Ajis tersedar.

hehehe...rupa-rupanya dia terlupa nak tanggalkan helmet masa nak sembahyang tadi, sbb terlampau nak cepat, bila dia toleh belakang, patutlah dengar orang ketawa, rupa-rupanya tok imam, bilal dan orang2 kampung yg dtg nak sembahyang Asar duk gelakkan dia sebab Ajis sembahyang pakai helmet, patut ler kepala dia rasa berat semacam.

Terus Ajis blah macam tu ajer, tak jadi pi memancing, dia pusing balik, sembahyang Asar kat rumah sendiri sajalah jawabnya..

Comments

yatie Awang said…
oooo, suspen hahah....ingatkan apa tadi
saya YANA said…
hahha... saspen jugak.. tapi lawak.. haha..
lea said…
hahaha...abes cmne ajis amek wudhu td..
mase die wuduk basah kan rambut, xkan die xterasa lak... haha... senget nye ajis :)
rara pinkmafia said…
hehheheheheheheh bro ni...suspen je...yg pakai helmet tu cane.tak wudhu ke>
Cik TeN10 said…
lohh ingtkn hantu ke org bunian ke.. punya lah kalut smpai lupa nk tanggalkan helmet.. kih3
Miss Dill said…
haha!

berat2

Miss Dill^^
Miss Shikio said…
semangat sgt nak solat sampai lupa nak tanggalkan helmet

hhahaha~
Anonymous said…
ativan pills buying ativan online-no prescription - where to buy ativan online in canada
Anonymous said…
zolpidem high zolpidem 10mg cost - ambien side effects death
Anonymous said…
buy diazepam diazepam dosage for sleep - diazepam dose in seizure
Anonymous said…
diazepam 5mg diazepam 2mg fear of flying - buy diazepam online no prescription needed
Anonymous said…
ativan medication overdose on ativan how much - lorazepam to buy uk
Anonymous said…
buy valium online what is the generic of valium - valium dosage for depression
Anonymous said…
buy diazepam apo diazepam uses - street price diazepam 10mg
Anonymous said…
buy valium online drug test facts valium - valium tested standard drug test
Anonymous said…
buy diazepam buy diazepam online usa 5mg - diazepam and dogs dose
Anonymous said…
buy xanax online no rx 4 bar xanax effects - urine drug screen for xanax
Anonymous said…
diazepam for dogs diazepam webmd - valium diazepam any advice for use
Anonymous said…
diazepam online diazepam drug identification - diazepam 10 mg effects
Anonymous said…
xanax online buy xanax no rx - overdose on xanax how much
Anonymous said…
ativan cost high dose ativan considered - ativan normal dose
Anonymous said…
buy ativan ativan used alcohol withdrawal - ativan no rx
Anonymous said…
buy xanax bars online much do xanax pills cost street - xanax side effects comments
Anonymous said…
buy xanax online xanax withdrawal .5mg - buy alprazolam powder
Anonymous said…
generic ambien generic brand of ambien cr - buy ambien online usa
Anonymous said…
buy valium online valium 10 rosario castellanos - 10mg valium vs xanax
Anonymous said…
buy ambien online can break 10 mg ambien half - generic ambien shape

Popular Posts