Jawapan tegas mengenai kentut.

Bila anda baca dialog di bawah, lagi best kalau anda menseriuskan wajah anda.. Inilah fakta mengenai kentut

awek cun terkentut dalam air adalah perkara biasa


S: Dari mana datangnya gas kentut?

J: Gas ini datangnya dari beberapa punca: udara

yang dihirup, udara yang meresap ke perut dari

darah, gas yang terhasil dari reaksi kimia dalam

perut dan gas yang dihasilkan oleh bakteria yang

tinggal dalam perut.


S: Apakah yang membuatkan kentut busuk?

J: Bau kentut yang terdiri dari sejumlah campuran

gas hidrogen sulfida dan mercaptan. Lebih banyak

pengambilan diet yang terdiri daripada sulfur, lebih

banyak sulfida dan mercaptans akan dihasilkan

oleh bakteria dalam perut dan lebih busuk bau

kentut. Contoh: telur rebus. Kekacang akan

menghasilkan kentut kurang busuk tetapi dalam

jumlah yang besar.


S: Kenapa kentut menghasilkan bunyi?

J: Bunyi terhasil disebabkan getaran di pembukaan

dubur. Kekuatan bunyi bergantung kepada

kelajuan pelepasan gas dan keketatan otot di

dubur. Bunyi kentut bukan terjadi disebabkan

penggeleparan (flapping) pepipi punggung. Ini

adalah suatu kesilapan.


S: Kenapa kentut yang busuk selalunya lebih panas dan senyap daripada kentut biasa?

J: Kebanyakkan kentut ialah dari hirupan udara

yang terdiri dari nitrogen dan karbon dioksida. Oksigen

pula diserap sebelum mencapai pembukaan dubur.

Gas ini tidak berbau walaupun melalui bahagian

yang kotor didalam perjalanannya ke pembukaan

dubur. Ianya keluar dalam bentuk seperti bebola

(bubbles) yang besar dalam suhu tubuh.

Seseorang boleh mencapai bunyi yang baik

(pitching tak lari) dengan cara ini. Suatu lagi ialah

kentut yang dihasilkan oleh tindakan bakteria.

Pembiakan dan proses penghadaman oleh

bakteria menghasilkan haba dan pelbagai jenis

gas tak enak. Bebola gas yang dihasilkan lebih

kecil, panas dan mempunyai kandungan hasil

proses tadi yang busuk yang lebih tinggi. Inilah

yang dinamakan kentut yang nakal, panas, Silent-

But-Deadly, jumlah yang terlalu kecil untuk

menghasilkan bunyi tetapi mempunyai bau yang

hebat.


S: Berapa kali seseorang itu kentut sehari?

J: Secara puratanya, seseorang boleh

menghasilkan setengah liter gas kentut sehari yang dibahagikan

kepada lebih kurang empat belas kentut sehari.

Walaupun agak sukar untuk menyukat isipadu

kentut yang dihasilkan, mengira bilangan kentut

dalam sehari adalah lebih mudah.


S: Berapa lama tempoh yang diambil untuk kentut kita dihidu oleh orang lain?

J: Kentut tersebar bergantung kepada faktor

atmosfera seperti kelembapan, suhu, kelajuan

angin dan arahnya, berat molekul kentut itu dan

jarak antara pengeluar dan penerima. Jika tidak

dikesan dalam tempoh beberapa saat, ianya akan

hilang ke persekitaran. Namun ianya terkecuali

jika perlepasan dilakukan dalam ruang yang kecil

dan tertutup seperti di dalam lif, kereta atau bilik

yang kecil. Tempat-tempat ini menghalang

penyerapan ke persekitaran dan akan kekal

berbau untuk tempoh yang agak lama sehingga

diserap oleh dinding-dinding. Kenapa ada sela

masa 13-20 saat antara pelepasan dan

pengesanan bau oleh hidung? Sebenarnya kentut

berbau semenjak ianya keluar lagi, tetapi

mengambil masa beberapa ketika untuk dihidu

oleh pengentut itu sendiri. Jika kentut boleh

bergerak dengan kelajuan bunyi, maka kita boleh

bau pada masa yang sama kita kentut.


S: Adakah benar sesetengah orang tak pernah kentut?

J: Tidak benar selagi mereka hidup

Comments

bau yang suci lahir dari bunyi yang murni... hahaha
kucarkacir said…
silent but deadly..
heheheh
Fyqa said…
info kentut. best haha
Miss Shikio said…
kentut berdarah~

hahahhah~
rara pinkmafia said…
fuhhh thnks for da info bro...silent deadly.fuhhh~ palaing tak boleh blah ble org kentut dlm lif.rsa nk bako lif tu.
hehe ... definisi kentut... thanks ..ahhaa
mykhalis said…
@chentaNUYU beracun ke?kenapa ada orang suka lawan kentut?
mykhalis said…
@kucarkacir lagi perlahan lagi kawww baunya
mykhalis said…
@rara pinkmafia tau takpe..kalau ramai2 dalam lif..perghhh
Izzuddin Fauzi said…
hahaha... cikgu ak time sek dulu cakap ketnut bleh menyebabkan letupan ble dkumpulkan... ntah la... wakaka ;D

myetech9[dot]com @ Enchik Nine
chentaNUYU said…
mau pengsan kalau lwn kentut haha
dwaty said…
JANGAN TAHAN KENTUT... NANTI SAKIT... HEHEHE
lalink7 said…
malunyee baca pasal fakta kentut niee..alamakk..adehhh
mommie yuyu said…
sejak pregnant ni, selalu terkentut..angin kot..haha alasan
Anonymous said…
pelik2 je kajian..hahaha....:D
saya YANA said…
'diam-diam berisi' hahaha... paling senyap palik busuk...
Nurul Ashikin said…
suke entry nie! segala persoalan ttg kentut sudah terjwb! hehehe
Anonymous said…
info yg bagus.. baru tau semua ni.

btw, nak tergelak atien tengok gambar tu. hahahah
Pendekar Laut said…
bom asap FRU..gas pemedih hidung
ApiH said…
info menarik.. hahaaaa...
kentut itu nikmat...
mykhalis said…
@Izzuddin Fauzi gile ahh..bukan leh kembung perut je?hahaha
mykhalis said…
@chentaNUYU kalau dah sayang takde kesh punye
mykhalis said…
@dwaty
hahaha..tapi kena cover arr
mykhalis said…
@lalink7 mana boleh malu..fakta penting nie
mykhalis said…
@mommie yuyu jangn kata nak salahkan baby pulak tau
mykhalis said…
@Ai Ni.. bukan ape..untuk menjawab persoalan
mykhalis said…
@saya YANA hehehe.. lagi perlahan lagi kaw kaww
mykhalis said…
@Pendekar Laut boleh berair mata nak tahan nie
mykhalis said…
@ApiH
tau takpe..kalau tahan boleh seksa tue
chii said…
setengah liter gas eh..byk gak tu..ehehe..

menarik fakta ni
Anonymous said…
Conclusionnya jangan kentutu dalam ofis, lif dan dalam kenderaan. Hahaha.
Koding said…
Kesimpulannya..
Apabila anda terkentut, hendaklah memperbaharui wuduk sebelum melaksanakan solat...
[sutera kasih] said…
siapa tak pernah kentut, mesti ada mslh perut atau kt dubur huhu
mykhalis said…
@Miss Tira terutama dalam hujat lebat yg tak boleh bukak cermin kereta
mykhalis said…
@Koding wahahha.. kalau tak renew jugak tak tau la
mykhalis said…
@[sutera kasih] ada ke orang tak pernah kentut..hilang satu nikmat
athirahzaki said…
sape la yg snap pempuan tu kentut,
keji betul
hahaha
Anonymous said…
haha kelakar je baca pasal kentut. baca sambil ketawa. haha. singga sini khalis. entri baru. :)
mOon jOhari said…
lupa lak nk kira bape kali dh kentut arini...do...kena mulakan dari 1 la...hehehehe...
Aslina said…
silent but deadly...

gempak tuuu...

hehehe...
Ini Kisah Tia said…
haha ! gas beracunnnnnnn ..
Azura Mendezz said…
Ekekkek....mmg giler siyes ini post! =P

Popular Posts