Pages

Support Penaja

Thursday, April 28, 2011

Jawapan tegas mengenai kentut.

Posted by mykhalis On 10:15 AM 51 comments

Bila anda baca dialog di bawah, lagi best kalau anda menseriuskan wajah anda.. Inilah fakta mengenai kentut

awek cun terkentut dalam air adalah perkara biasa


S: Dari mana datangnya gas kentut?

J: Gas ini datangnya dari beberapa punca: udara

yang dihirup, udara yang meresap ke perut dari

darah, gas yang terhasil dari reaksi kimia dalam

perut dan gas yang dihasilkan oleh bakteria yang

tinggal dalam perut.


S: Apakah yang membuatkan kentut busuk?

J: Bau kentut yang terdiri dari sejumlah campuran

gas hidrogen sulfida dan mercaptan. Lebih banyak

pengambilan diet yang terdiri daripada sulfur, lebih

banyak sulfida dan mercaptans akan dihasilkan

oleh bakteria dalam perut dan lebih busuk bau

kentut. Contoh: telur rebus. Kekacang akan

menghasilkan kentut kurang busuk tetapi dalam

jumlah yang besar.


S: Kenapa kentut menghasilkan bunyi?

J: Bunyi terhasil disebabkan getaran di pembukaan

dubur. Kekuatan bunyi bergantung kepada

kelajuan pelepasan gas dan keketatan otot di

dubur. Bunyi kentut bukan terjadi disebabkan

penggeleparan (flapping) pepipi punggung. Ini

adalah suatu kesilapan.


S: Kenapa kentut yang busuk selalunya lebih panas dan senyap daripada kentut biasa?

J: Kebanyakkan kentut ialah dari hirupan udara

yang terdiri dari nitrogen dan karbon dioksida. Oksigen

pula diserap sebelum mencapai pembukaan dubur.

Gas ini tidak berbau walaupun melalui bahagian

yang kotor didalam perjalanannya ke pembukaan

dubur. Ianya keluar dalam bentuk seperti bebola

(bubbles) yang besar dalam suhu tubuh.

Seseorang boleh mencapai bunyi yang baik

(pitching tak lari) dengan cara ini. Suatu lagi ialah

kentut yang dihasilkan oleh tindakan bakteria.

Pembiakan dan proses penghadaman oleh

bakteria menghasilkan haba dan pelbagai jenis

gas tak enak. Bebola gas yang dihasilkan lebih

kecil, panas dan mempunyai kandungan hasil

proses tadi yang busuk yang lebih tinggi. Inilah

yang dinamakan kentut yang nakal, panas, Silent-

But-Deadly, jumlah yang terlalu kecil untuk

menghasilkan bunyi tetapi mempunyai bau yang

hebat.


S: Berapa kali seseorang itu kentut sehari?

J: Secara puratanya, seseorang boleh

menghasilkan setengah liter gas kentut sehari yang dibahagikan

kepada lebih kurang empat belas kentut sehari.

Walaupun agak sukar untuk menyukat isipadu

kentut yang dihasilkan, mengira bilangan kentut

dalam sehari adalah lebih mudah.


S: Berapa lama tempoh yang diambil untuk kentut kita dihidu oleh orang lain?

J: Kentut tersebar bergantung kepada faktor

atmosfera seperti kelembapan, suhu, kelajuan

angin dan arahnya, berat molekul kentut itu dan

jarak antara pengeluar dan penerima. Jika tidak

dikesan dalam tempoh beberapa saat, ianya akan

hilang ke persekitaran. Namun ianya terkecuali

jika perlepasan dilakukan dalam ruang yang kecil

dan tertutup seperti di dalam lif, kereta atau bilik

yang kecil. Tempat-tempat ini menghalang

penyerapan ke persekitaran dan akan kekal

berbau untuk tempoh yang agak lama sehingga

diserap oleh dinding-dinding. Kenapa ada sela

masa 13-20 saat antara pelepasan dan

pengesanan bau oleh hidung? Sebenarnya kentut

berbau semenjak ianya keluar lagi, tetapi

mengambil masa beberapa ketika untuk dihidu

oleh pengentut itu sendiri. Jika kentut boleh

bergerak dengan kelajuan bunyi, maka kita boleh

bau pada masa yang sama kita kentut.


S: Adakah benar sesetengah orang tak pernah kentut?

J: Tidak benar selagi mereka hidup

51 comments:

bau yang suci lahir dari bunyi yang murni... hahaha

silent but deadly..
heheheh

info kentut. best haha

fuhhh thnks for da info bro...silent deadly.fuhhh~ palaing tak boleh blah ble org kentut dlm lif.rsa nk bako lif tu.

hehe ... definisi kentut... thanks ..ahhaa

@chentaNUYU beracun ke?kenapa ada orang suka lawan kentut?

@kucarkacir lagi perlahan lagi kawww baunya

@rara pinkmafia tau takpe..kalau ramai2 dalam lif..perghhh

hahaha... cikgu ak time sek dulu cakap ketnut bleh menyebabkan letupan ble dkumpulkan... ntah la... wakaka ;D

myetech9[dot]com @ Enchik Nine

mau pengsan kalau lwn kentut haha

JANGAN TAHAN KENTUT... NANTI SAKIT... HEHEHE

malunyee baca pasal fakta kentut niee..alamakk..adehhh

sejak pregnant ni, selalu terkentut..angin kot..haha alasan

pelik2 je kajian..hahaha....:D

'diam-diam berisi' hahaha... paling senyap palik busuk...

suke entry nie! segala persoalan ttg kentut sudah terjwb! hehehe

info yg bagus.. baru tau semua ni.

btw, nak tergelak atien tengok gambar tu. hahahah

bom asap FRU..gas pemedih hidung

info menarik.. hahaaaa...
kentut itu nikmat...

@Izzuddin Fauzi gile ahh..bukan leh kembung perut je?hahaha

@chentaNUYU kalau dah sayang takde kesh punye

@dwaty
hahaha..tapi kena cover arr

@lalink7 mana boleh malu..fakta penting nie

@mommie yuyu jangn kata nak salahkan baby pulak tau

@Ai Ni.. bukan ape..untuk menjawab persoalan

@saya YANA hehehe.. lagi perlahan lagi kaw kaww

@Pendekar Laut boleh berair mata nak tahan nie

@ApiH
tau takpe..kalau tahan boleh seksa tue

setengah liter gas eh..byk gak tu..ehehe..

menarik fakta ni

Conclusionnya jangan kentutu dalam ofis, lif dan dalam kenderaan. Hahaha.

Kesimpulannya..
Apabila anda terkentut, hendaklah memperbaharui wuduk sebelum melaksanakan solat...

siapa tak pernah kentut, mesti ada mslh perut atau kt dubur huhu

@Miss Tira terutama dalam hujat lebat yg tak boleh bukak cermin kereta

@Koding wahahha.. kalau tak renew jugak tak tau la

@[sutera kasih] ada ke orang tak pernah kentut..hilang satu nikmat

sape la yg snap pempuan tu kentut,
keji betul
hahaha

haha kelakar je baca pasal kentut. baca sambil ketawa. haha. singga sini khalis. entri baru. :)

lupa lak nk kira bape kali dh kentut arini...do...kena mulakan dari 1 la...hehehehe...

silent but deadly...

gempak tuuu...

hehehe...

Ekekkek....mmg giler siyes ini post! =P

ping

There was an error in this gadget

yang best di sini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...