Kenapa ustaz ustazah ramai anak?


Jangan fikir bukan-bukan k? tapi la kan? Pernah satu hari dalam kereta, mak Khalis yang merupakan guru di sekolah menengah agama( ajar sejarah tau..bukan ustazah) dia cakap ustaz penolong kanan bercuti sebab isteri beliau yang merupakan ustazah baru sahaja lepas bersalin..

Lepas tu, abah Khalis tanya kat Khalis " Along pernah jumpa tak ustaz ustazah anak sikit?"

Khalis fikir-fikir di sekolah menengah Khalis dulu ada sorang ustaz,, bujang tua la jugak.. tak kawen-kawen.. tapi itu sebab tak kahwen,. yang lain semuanya anak ramai.. hehe

Lepas tu Khalis tengok tuan imam-tuan imam kat daerah Khalis,, setakat 5 6 orang anak tu standart la,,

Masa Khalis ceramah kursus kahwin, penceramah timbalan tuan Qadhi pun anak dekat 8 orang.. hmm

Kenapa ek? misteri nusantara betul...

POst ini suka-suka sahaja.. yerla.. arwah atuk dan nenek Khalis bukan ustaz dan ustazah.. 8 orang jugak anaknya.. kebetulan je agaknya..hehe..


gambar semua ihsan dari google image.. kalau ada yg terkena ngan gambar ni sila bagitau..boleh Khalis removekan..

Comments

najwa's said…
hehe ye, betoi. :)

ingtkan khalis nak gtau nape anak ostazah/ostaz ramai. :p
lalink7 said…
ustaz dan ustazaah saya juga anak ramai..bukan 4-5, 7-8..huhuhuh..hmm..bahaya gak kawen ngan ustaz nie..hehe
~~Ticer Wann~~ said…
ustat baba n ustajah mama saya anak tak ramai... rezeki Allah bagi.. anak kan penyambung kasih sayang... :)
kucarkacir said…
betul jugak..
selalunya..
anak2 ustaz ustazah ni ramai..
mungkin ini rezeki diorg kot..
~nsar~ said…
awek muda.. perasan tak ustazah yang ada anak ramai ni.. mostly tak makan tua.. sebab anak ramai ni pun ada dalam hadis.. baik untuk kesihatan malah untuk sentiasa berseri wajah.. kat tempat sy bukan saja ustzah.. tapi golongan doktor2 pun ramai yang ada ramai anak.. sebabnya.. awet muda.. bukan saja dalam hadis malah terbukti oleh kajian saintifik...
Azroy Kassim said…
Uztah dan ustazah ni kurang stress. Mood ok je sentiasa. Lagipun diorang ni jenis romantik. Tu yg bersusun anak tu. Haha
Jahidih Saili said…
o..diorang menyahut seruan nabi..
nabi kan suka umatnya ramai..hehe
cik sakdi said…
bro khalis, kan kalau kite mati, kite punye amal terputus kcuali amalan d dunia n doa anak2 soleh. so bila diorang ramai anak, so lbh banyak la doa anak2 soleh.contohnya ada anak 8, kalau dididik btol2,mst 5 dari diorang soleh n doakan mak bapak diorang, so diorang standby awal2 la. wakakak pendapat je. heheh so moral of the story, ape lagi, dapat la anak ramai2. hehe
mykhalis said…
@najwa'skhalis nak bagitau camne.. Khalis bukan tau..hehe
mykhalis said…
@lalink7 hehe..bahaya ke? tak kot..che ngorat ustaz..
mykhalis said…
@~~Ticer Wann~~ tecer wan ada berapa adik beradik ek?
mykhalis said…
@kucarkacir yup.. ini semua rezeki.. kalau Allah tak nak kasi ada yang tak dapt terus..betul tak?
mykhalis said…
@~nsar~ camtu ke?Khalis ingat nak anak ramai jugak la.. ehehe..mesti malam ni kene cubit..ahaks
sharifahzakiah said…
btol laa khalis. tp dorang nak anak dorg mendoakan kesejahteraan dorang laa 2 :) mak n ayh sy bukan ustz n ustzh pun anak ramai jugak . hehe
mykhalis said…
@Azroy Kassim roy mana tau ustaz ustazah ni romantik ek? hahaa.. tapi kalau bab stress tu setuju
mykhalis said…
@Jahidih Saili yang inipun betul jugak..setuju2
mykhalis said…
@cik sakdi ohh..inipun boelh diterima.. sbab tu khalis suka bertanya..terima kasih atas pendapat..
mykhalis said…
@sharifahzakiah yeke? kalau gitu kenela rajin mendoakan ibu bapa tau
mmg betoila khalis..mungkin jugak sbb mereka berasa ramai anak adalah rezeki..my atuk ustaz gak dulu..ada 12 anak..hehe
mykhalis said…
@Rina AVAIL a.k.a Cik Betty kita yg cucu2 nipun jangan lupa nak doakan,,betul tak?
mykhalis said…
@~~Ticer Wann~~ same la kite tecer,,hehe
CikRangers (CR) said…
hehehehe..rasa mcm tepat je khalis cakap ni. tunang adik CR arwah ayah dia tok guru agama gak.anak2 dia smua ada tota; 13 org.hehehehehee
mushroom said…
terlajak kot. tu ramai hehe
mushroom said…
terlajak kot. tu ramai hehe
Jangan Kalot said…
tuan rumah..mana dapat gmbar ustazah yg baju pink tu ?? ustazah tu mngajar kat skolah saya dulu.. ustazah tu anak mufti kedah..
mykhalis said…
@CikRangers (CR) hehe..untungla..lepas ni dapat ramai anak saudara..hehe
mykhalis said…
@mushroom terlajak? terlajak camne tue?
mykhalis said…
@Jangan Kalot kan dah bagitau kat atas,.mesti tak baca nie..hehe
Myzul said…
biasala 2 anak ramai..x kira ustaz/ustazah. tp ada gak kebenaran 2..hehehe..
adwafarahin said…
fikir positif anak ramai pembawa rezeki dlm keluarga ^^
nelly said…
anak ramai = rezeki bertambah ~
mykhalis said…
@Myzul itula pasal..baru terbuka minda pasal nie
mykhalis said…
@adwafarahin ish,,khalis memang fikir yg positif2 je tau
N.A.M said…
standard la..hehehe..pernah brbual ngn bini ustaz..dia sndiri cakap dia penat pregnant...anak yg sblm ni pun kecik2 lg, dah brtambh sorang lg..hahaaha..kesian giler..

jom tgk cartoon br N.A.M pasal Angry Birds

http://namterritory.blogspot.com/2011/05/angry-birds-nam-version-cartoon.html
najwa said…
sebab ustaz ustazah ni ikut sunnah. Rasulullah kan berbangga umatnya ramai dekat akhirat nanti. so ustaz ustazah ikut la hadis yg rasulullah pnah sebut ni. sbb tu nk pilih isteri kena tgok saudara2 perempuan calon isteri yg kita nk jadikn isteri. kalau ramai dia antara golonagn yg subur dan mudah melahirkn anak. *sy ta kawen lg tp bykkn la mmbaca ye*
Jangan Kalot said…
hehe,sori. x prasan. saja tanya kot2 khalis kenai ustazah tu.. btw, tq singgah ke blog JK :)
Reena said…
huhuhu..ade gk org utarakan isu ni kt blog ye..tp dr dulu lg sy da perasan...ustaz or ustazah msti rmai anak..ustazah sy kt skolah menengah dulu..memanjang je prgnant die...huhuuh..dorg x tkut rmai anak,sbb anak itu kan penambah rezeki..wink2..
Alan Rizque said…
Sebab Allah tahu ustaz dan ustazah ni dapat menjaga amanah (anak) dengan baik..sebab tu mereka dikurniakan anak yang ramai..
beLLa said…
bagus la anak ramai ni. pikir bila ke dah takde nty, diowang boleh doakan kte. bukan pekerjaan lain takley nk anak ramai, cuma tak didedahkan je kebaikan anak rmai. ^^
cik bAtu said…
hahaha...nakal la khalis neh...
cikida said…
hahah,,ade gak post cmni ek..ngee..tpi musykil gak..=p
me ;) said…
sebab rasulullah memang galakkan umatnye meramaikan anak, supaye umat islam bertambah, nanti pejuang2 islam bertambah, lepas 2 aset yang akan membangunkan islam bertambah , mudah2an kekuatan islam bertambah, . peace^^
Arni said…
Pasal diaorg semua rasa BERSALAH kalau guna perancang keluarga. Yg lelaki mmg la bangga dan suka ada anak ramai, cuba tanya yg si isteriNya.. Mungkin dia tak mengeluh dgn kita but deep down inside siapa tahu.
Mat Pintu said…
salam kenal :)

diorang ilmu tinggiii...
rezeki,..


khalis,tetibe CN jumpe post ni,.ekekkek,.
unbox soul said…
so pe sebabnye??cter xabis..

Popular Posts