Internet perlahan.. apa korang buat?
Ini adalah pengalaman Khalis berhadapan internet perlahan. Dan tindakan yang Khalis lakukan..Cerita yang agak panjang,,tapi kalau rasa ianya akan membantu, sila baca..
Ketika Khalis mula mula menyewa bangunan untuk buka pusat komputer.. KHalis mendapati bahawa bangunan ini tiada line telipon.Kalau takde telipon camne kita nak pasang streamyx. Kalau takde streamyx camne pusat komputer Khalis nak beroperasi?takkan nak main game je..betul tak?
Jadi Khalis terdengar bahawa Celcom ada broadband untuk kompeni.Bermakna broadband ini mampu membri internet kepada 4-6 bijik komputer pada satu satu masa. Kerana Khalis baru sahaja berniaga..Khalis ambil 2 biji pekej 1mbs dengan harga bulanan RM170 sebulan bagi 5g download dan satu lagi Unlimited pekej dengan harga RM350 sebulan..Maknanya untuk internet sahaja Khalis terpaksa menanggung sebanyak RM650 sahaja.. Berat sungguh..tapi ianya membolehkan Khalis memulakan perniagaan.
Selepas beberapa bulan..internet terputus-putus..perlahan dan menimbulkan kemarahan pelangggan Khalis.Bangunan kedai Khalis terletak di bandar dan jaraknya dengan stesen penerima Celcom hanya 100-200 meter sahaja. Kerana bimbang Khalis sentiasa talipon untuk membuat setting dan aduan. Boleh dikatan setiap HARI!!
Kerana tak tahan lagi kelembapan internet.. Khalis bagi kata putus pada operator untuk hantar technician. Kalau dia tak hantar Khalis takkan bayar bil dan akan report pada pengguna untuk mendapatkan ganti rugi. Dengar macam diorang tak layan kan?Tapi Khalis mintak nama operator..passingkan pada bos bertugas untuk kompom kan.. dan Khalis rasa bersalah kerana menengking operator tu sampai menangis dibuatnya. Waktu itu perasaan marah terhadap Celcom tak dapat dibendung lagi.
Tak sampai satu minggu, 3 orang technician dia datang ke kedai Khalis..buat 'tembakan' line la..apa la..Dia kata biasalah internet perlahan kalau ramai orang.Khalis balas balik..Dah tu.. kalau dah ramai tak reti nak update ke? orang bayar nak dapat 1mbps.. ini dapat 300kbps.. terputus-putus.. berlawan cakap jugakla..Dan diorang mintak selama 2 minggu untuk settlekan..
Nak jadikan cerita.. Line telipon sudah boleh dipasang dan mulalah Khalis pasang telipon pulak. Apply streamyx pun macam pungkok jugak..dekat sebulan lebih baru pasang. Dan Khalis hanya bayar bil Celcom yang unlimited pekej je..yang berharga RM350 sebulan. Bil lagi dua Khalis sangkut dah..tak bayar.. kiranya, bil tertunggak setiap satu RM300(bil 2 bulan) dan pecah kontrak Rm1400(700) setiap satu.
Bila streamyx dah siap pasang.. Khalis menggunakannya untuk pusat komputer dan pekej unlimited untuk download.. Pada masa sama surat peguam dah mula datang dah..suruh bayar.. sedangkan selepas dua minggu tiada perubahan pada perkhidmatan celcom. Jadi tertunggakla jugak yang unlimited pekej RM700(bil dua bulan tertunda) dan pecah kontrak RM700. Nilai hutang Khalis pada celcom? RM3100.. banyak tu..untuk perkhidmatan yang sangat bangang.
Hampir setiap minggu dapat surat warna merah..belum masuk panggilan telipon dan agensi kutip hutang lagi. Kerana Khalis tak tahan dengan gangguan.Khalis pergi ke Celcom Centre di Kuantan dan pergi nak bayar bil..(garang tapi agak bongong di sini) sampai di kauter tiba-tiba je datang perasaan marah sebab rasanya mangsa di sini adalah Khalis..bukan Celcom.
Jadi Khalis mintak dekat akak kaunter tu untuk semak balik panggilan aduan.. no report yang beratus ratus. Dia tengok macam terkejut je.Kemudian dia tanya..ada technician datang tak?Khalis cakap "Ada.. tapi cuba akak tengok..lepas tu ada tak saya buat aduan lagi perkara sama. Saya tau saya orang kampung.takde peguam..saya bodoh.. tapi apa salah saya..Saya percaya pada iklan celcom kak..cakap No 1 di Malaysia.. laju.. tapi bila dah slow takkan saya nak guna..takkan nak bayar."
Akak tu print kan semula report dan dia suruh Khalis tunggu dan dia bawak dokumen ke tingkat atas. Selepas 20 minit..dia turun balik ke bawah..dan cakap.
"Kami pihak Celcom mintak maaf dan kami beri En Khalis rebet RM3100 yang mana En tak perlu bayar semua bil. Kami faham situasi En."
Fullamak..Biar betik nie?? Dapat jimat RM3100 tue,,wahahha.. Khalis tak berani cakap banyak dan terus ucapkan terima kasih dan pergi Secret Recepi meraikan selamatnya duit 3100..
Nampak tak hak kita sebagai pengguna? Langkah yang perlu anda ambil jika internet perlahan
A) sentiasa adukan pada operator.. setiap masa takpe..masa bercakap sila serius..mintak nama operator dan catat no report anda.
B) setelah maintainence di buat.. pihak telco akan menalifon anda untuk tutup case.Jangan terima dulu..Mintak tempoh seminggu lagi..kerana kebiasaannya, lepas repair internet akan pulih sekejap dan ianya akan kembali teruk
C) Jangan takut untuk mengemukakan bukti report bila nak buat bayaran bil. Anda berhak mendapat nilai yang setimpal dengan harga dan pekej. Bukan bermakna bila ambil pekej RM50 anda redha sahaja kalau internet macam siput.. Pertahankan hak anda
D) Jangan cuba taknak bayar hutang.. Hutang dituntut oo,, tapi kalau ada rezeki dapatla rebet. Tiada pekerja di mana-mana telco boleh memandang rendah terhadap diri anda.. Anda mesti tegas..
Jadi Khalis tak tahu ini dapat membantu atau tidak..tapi inilah pengalaman Khalis..gila kentang panjang,.tak taula korang baca ke tidak.kalau semua pengguna broadband tegas,,InsyaAllah..pihak telco akan terbuka juga mata melabur membaiki perkhidmatan..bukan melabur iklan tak henti-henti.
Ketika Khalis mula mula menyewa bangunan untuk buka pusat komputer.. KHalis mendapati bahawa bangunan ini tiada line telipon.Kalau takde telipon camne kita nak pasang streamyx. Kalau takde streamyx camne pusat komputer Khalis nak beroperasi?takkan nak main game je..betul tak?
Inilah rupa broadband yang Khalis ambil |
marah ni marah!! |
Selepas beberapa bulan..internet terputus-putus..perlahan dan menimbulkan kemarahan pelangggan Khalis.Bangunan kedai Khalis terletak di bandar dan jaraknya dengan stesen penerima Celcom hanya 100-200 meter sahaja. Kerana bimbang Khalis sentiasa talipon untuk membuat setting dan aduan. Boleh dikatan setiap HARI!!
Kerana tak tahan lagi kelembapan internet.. Khalis bagi kata putus pada operator untuk hantar technician. Kalau dia tak hantar Khalis takkan bayar bil dan akan report pada pengguna untuk mendapatkan ganti rugi. Dengar macam diorang tak layan kan?Tapi Khalis mintak nama operator..passingkan pada bos bertugas untuk kompom kan.. dan Khalis rasa bersalah kerana menengking operator tu sampai menangis dibuatnya. Waktu itu perasaan marah terhadap Celcom tak dapat dibendung lagi.
Technician sedang buat pemeriksaan |
Tak sampai satu minggu, 3 orang technician dia datang ke kedai Khalis..buat 'tembakan' line la..apa la..Dia kata biasalah internet perlahan kalau ramai orang.Khalis balas balik..Dah tu.. kalau dah ramai tak reti nak update ke? orang bayar nak dapat 1mbps.. ini dapat 300kbps.. terputus-putus.. berlawan cakap jugakla..Dan diorang mintak selama 2 minggu untuk settlekan..
Nak jadikan cerita.. Line telipon sudah boleh dipasang dan mulalah Khalis pasang telipon pulak. Apply streamyx pun macam pungkok jugak..dekat sebulan lebih baru pasang. Dan Khalis hanya bayar bil Celcom yang unlimited pekej je..yang berharga RM350 sebulan. Bil lagi dua Khalis sangkut dah..tak bayar.. kiranya, bil tertunggak setiap satu RM300(bil 2 bulan) dan pecah kontrak Rm1400(700) setiap satu.
2 x 5..tapi ok sikitla dari broadband |
Bila streamyx dah siap pasang.. Khalis menggunakannya untuk pusat komputer dan pekej unlimited untuk download.. Pada masa sama surat peguam dah mula datang dah..suruh bayar.. sedangkan selepas dua minggu tiada perubahan pada perkhidmatan celcom. Jadi tertunggakla jugak yang unlimited pekej RM700(bil dua bulan tertunda) dan pecah kontrak RM700. Nilai hutang Khalis pada celcom? RM3100.. banyak tu..untuk perkhidmatan yang sangat bangang.
Hampir setiap minggu dapat surat warna merah..belum masuk panggilan telipon dan agensi kutip hutang lagi. Kerana Khalis tak tahan dengan gangguan.Khalis pergi ke Celcom Centre di Kuantan dan pergi nak bayar bil..(garang tapi agak bongong di sini) sampai di kauter tiba-tiba je datang perasaan marah sebab rasanya mangsa di sini adalah Khalis..bukan Celcom.
Ini Marion Counter..bukan akak jaga kaunter |
Jadi Khalis mintak dekat akak kaunter tu untuk semak balik panggilan aduan.. no report yang beratus ratus. Dia tengok macam terkejut je.Kemudian dia tanya..ada technician datang tak?Khalis cakap "Ada.. tapi cuba akak tengok..lepas tu ada tak saya buat aduan lagi perkara sama. Saya tau saya orang kampung.takde peguam..saya bodoh.. tapi apa salah saya..Saya percaya pada iklan celcom kak..cakap No 1 di Malaysia.. laju.. tapi bila dah slow takkan saya nak guna..takkan nak bayar."
Akak tu print kan semula report dan dia suruh Khalis tunggu dan dia bawak dokumen ke tingkat atas. Selepas 20 minit..dia turun balik ke bawah..dan cakap.
"Kami pihak Celcom mintak maaf dan kami beri En Khalis rebet RM3100 yang mana En tak perlu bayar semua bil. Kami faham situasi En."
Dapppnyeeee |
Fullamak..Biar betik nie?? Dapat jimat RM3100 tue,,wahahha.. Khalis tak berani cakap banyak dan terus ucapkan terima kasih dan pergi Secret Recepi meraikan selamatnya duit 3100..
Nampak tak hak kita sebagai pengguna? Langkah yang perlu anda ambil jika internet perlahan
Ambil perhatian!! |
A) sentiasa adukan pada operator.. setiap masa takpe..masa bercakap sila serius..mintak nama operator dan catat no report anda.
B) setelah maintainence di buat.. pihak telco akan menalifon anda untuk tutup case.Jangan terima dulu..Mintak tempoh seminggu lagi..kerana kebiasaannya, lepas repair internet akan pulih sekejap dan ianya akan kembali teruk
C) Jangan takut untuk mengemukakan bukti report bila nak buat bayaran bil. Anda berhak mendapat nilai yang setimpal dengan harga dan pekej. Bukan bermakna bila ambil pekej RM50 anda redha sahaja kalau internet macam siput.. Pertahankan hak anda
D) Jangan cuba taknak bayar hutang.. Hutang dituntut oo,, tapi kalau ada rezeki dapatla rebet. Tiada pekerja di mana-mana telco boleh memandang rendah terhadap diri anda.. Anda mesti tegas..
Jadi Khalis tak tahu ini dapat membantu atau tidak..tapi inilah pengalaman Khalis..gila kentang panjang,.tak taula korang baca ke tidak.kalau semua pengguna broadband tegas,,InsyaAllah..pihak telco akan terbuka juga mata melabur membaiki perkhidmatan..bukan melabur iklan tak henti-henti.
Comments
dem kan. tapi i pun salah gak sebab tunggu beberapa bulan baru nak gi service centre dia. pastu la ni dia buat pulak, offer macam2 anta yang prepaid la apa la yang broadband la... tapi takleh guna gak... pastu suh i bayar... last2 i kol2 jugak sampai la i ugut kata nak terminate (lepas da abis kontrak) dan i tak bayar dua bulan... malas i nak bayar untuk benda yang i tak guna... last2 i kol nak tanya berapa tertunggak, diorang kira yang i betul2 pakai jer... nasib baik... so sekarang i guna je la.. bayar rm50 je sebulan... cakap je buleh pakai seluruh malaysia... tapi kat penang pun cam ada takde... apa lagi kat kampung i di kelantan.. sekarang ni i tak tau la da ada lum kat kelantan...
(sorry khalis, banyak lak cerita i)
dorang memang la kempen macam² sebab dorang berniaga kan.. tapi kalu kita faham beza best effort dan quality guaranteed, mesti kita paham kenapa internet ni kadang² slow.. tapi kalo selalu sangat tu masalah lain la tu.. hoho. kami x salahkan customer, they should get what they pay kan? hee.. i am streamyx man yang selalu dimaki. haha! maaf untuk service yang kurang memuaskan tapi dont worry, anda boleh mengadu setiap masalah berkaitan streamyx melalui customer service tm. chill eaa..:) boleh baca pasal ni kat sini, http://en.wikipedia.org/wiki/Best_effort_delivery
rooter kat rumah ni..
hahahahahahaha
pastu maleh nk on9
trus tgk tb.
agagagaga
just jangan takut untuk bersuara dan kita kena tau, kita dilindungi oleh akta perlindungan pengguna, kami pon pengguna seperti anda.:)
dulu dekat 700 kot kene bayar walaupon tak gune sangat... dah terminate pon tapi still datang bil. wat keje termination pon lembab.
bayar je ah malas nak komplen lebih2. pastu sampai skang tak gune celcom dah. cume haritu je kecemasan maka no fon family adalah celcom, terpaksa la guna sekejap.
skang da pakai digi. ahahahah... maxis mahal nak mampos. tapi quite better la sikit dari celcom dalam kawasan penang ni...