Tips Berguna : Cari juzu' dalam Al-quran cara mudah


Khalis nak share satu cara bagaimana kita nak cari muka surat Juzu' Al-Quran dengan mudah. Mungkin ramai dah tau, dan mungkin ada yang baru tahu. tapi kalau tak tahu kita share2kan la ek.

Formulanya mudah sahaja..

Tolak satu, darab dua dan tambahkan belakang jawapan darab no dua.
(-1 >> x2>> belakang hasil darab letakkan 2)

Contoh, Nak cari juzu' 7

Caranya, 7-1 = 6
kemudian 6x2 = 12
belakang jawapan 12 letakkan no 2 jadi = 122

cuba tengok muka surat 122 dalam Al-quran, InsyaAllah, anda akan jumpa juzu' 7.

Khalis share ni bukan apa.. bila ada benda menarik mengenai Al-Quran, anda cari dan anda jumpa, dah pegang, baca la setengah muka paling kurang. k?

Setakat ni, Khalis try dapat tepat lagi. Semoga ada cara ni, kalau kita cerita kat adik2 kecik mesti diorang seronok. hehe..

Comments

wah.. info yang terbaik.. kuasa tuhan kan.. maha agung
nUrUL NaDiA said…
bagusnye info nie.....baru nadia tau....
sy dah cube..mmg btoi la...mekasih khali...camni sng la cri jzuk dlm Al-quran
mykhalis said…
@Taufiq Arifin a.k.a. Topimagine yup..dengan sedikit kajian, jumpa magicnya
mykhalis said…
@nUrUL NaDiAkhalis tau je terus share kan

Popular Posts