Risiko si penyewa rumah

Menyewa adalah pilihan terbaik jika tidak mampu membeli atau tinggal di sesuatu kawasan dalam jangka masa pendek. Pengalaman Khalis menjadi penyewa adalah sangat tidak seronok. Kali pertama menyewa apabila tinggal di Greenwood, Gombak>Khalis dan kawan kawan menyewa sebuah rumah yang diubahsuai di mana tuan rumah tinggal di tingkat pertama. Sudahla kawasan ceramah PAS, penyewa pulak orang baik baik,, maka agak terbatas la untuk enjoy sebagai orang muda.. Waktu nak pindah masuk kami siap beli set karaoke.. game ps2 banyak-banyak.. tapi semuanya kena main senyap senyap.. Yang baiknya, hari-hari gi sembahyang kat surau.Sebab tuan rumah ada 10 orang anak dara comel comel..hehehe(niat tak betul jugakla masa tue)

Tapi yang jadi tak seronok apabila dihalau tuan rumah sebab ada kawan serumah Khalis yang mat ganja, dan paling teruk bawak awek diorang balik rumah tengah malam. Perghh..Bila tuan rumah tau, habis semua kena halau. Dengan Khalis yang suci nipun kena halau jugak.. siot betol!!Akibatnya, malam sebelum pindah, member Khalis menjahanamkan rumah, wat lubang, cabut singki, bengkokkan kipas,dan sebagainya.. memang macam profesional je masing-masing malam tu, walaupun kerja macam pecah rumah tapi senyap je..


itulah bahayanya bila penyewa sakit hati dengan tuan rumah. Yang nak jadi cerita ialah seorang pemilik rumah di England mengalami kebengangan yang sangat apabila rumah yang dia sewakan mengalami kehancuran yang teruk akibat tersalah pilih penyewa. Mana taknya, secara fizikal semasa rumah diserahkan semula, segalanya kelihatan baik sangat.. tapi bila ubahsuai ingin dilakukan untuk sewaaan seterusnya, rupanya rumah itu sudah hancur dari dalam.


Glenn Schoffield mengalami masalah yang besar kerana pihak insurans kemungkinan tidak akan membayar pampasan kerosakan.malahan dia terpaksa naik turun mahkamah untuk menuntut gantirugi dari penyewa sebelumnya. Masalahnya dia telah tertipu kerana menyangka rumah dalam keadaan baik semasa menerima semula rumah.

Jadi tuan rumah bukan senang.. Ingat lagi masa kecik dulu temankan arwah nenek gi mintak duit rumah sewa. Alhamdulillah, takde lagi mana mana rumah sewa arwah nenek hancur. Setakat kena repair tu biasala kan?

Korang pernah menyewa??camne?hancur tak rumah?Kalau student jawapan Khalis kompom punya lah

Comments

Fyqa said…
abes jahanammm
blog-tips-kurus said…
jaman belajar, saya & the gang ialah penyewa yg baik. landlord pon best. pengalaman jadi landlord, 1st tenant lari malam cabut lampu, kipas & rumah byk sampah tinggalan dia. ampehh!!

syukur sekarang dapat new tenants-2 ladies yang baik. harap2 'panas hingga ke petang'. :-)
mak wani ada sewakan rumah kat petaling jaya..penyewa dia okeh je..orang indon..die siap betulkan yang rosak2 kat rumah tu..huhuhu
ArulchelseA said…
tk bleh wat mcm tu..tak baik..kesian tuan rumah tu..
Puan Kutu said…
tp klu tak sewakan,tak duduk nti anai2 plak makan.klu sewakan dpt gak duit sewa.haha..
mykhalis said…
@Fyqa
takde rezeki tuan rumah
mykhalis said…
@blog-tips-kurus itula..kalau kita baik..insyaAllah..dapatla yang baik jugak
mykhalis said…
@Syaz Wanie Affandi untungla dapat orang baik.. jagan dia angkut perabot rumah udahla nnt.heh
mykhalis said…
@ArulchelseAyg wat ni kebiasaannya jiwa muda
mykhalis said…
@Puan Kutusewakan risiko hancur rumah cam kat ats la..
Anonymous said…
Tira seorang penyewa yang baik.. Hehehe :p
Tasha said…
tuan rumah bese risau ble org bujang sewa..punah rumah, x pndi jge...hehe
Ini Kisah Tia said…
kena buat perjanjian ni ...
lisa lis said…
rumah yg kita org sewa skrg cam rumah kita org ...tuan rumah xambik peduli..semua repair sendiri..~ tapi duit repair claim dgn tuan rumah hahahahaha~

Popular Posts