Anak ular sawa bertaburan lepas perut ibu meletup dilenyek kereta



Ular bukan bertelur ke? Kalau bertelur bukan kena netas kat luar ke? tapi kalau korang tengok video ni.. seekor ular sawa yang digelek kereta membuatkan anak-anaknya keluar dalam fizikal yang elok..

Ini adalah rakaman video yang menggambarkan seekor ular sawa raksasa yang sedang hamil dilanggar sebuah kendaraan dijalan raya hingga mati, tragisnya telur yang berisi janin ular dalam kandungan ular itu berterabur  keluar hingga bersepah di jalan raya.

Masih banyak orang bingung sebenarnya ular itu bertelur apa beranak seperti halnya mamalia lain, tapi bukankah ular tidak menyusui? Bererti bertelur yang lebih tepat adalah Ovovivivar. Kebanyakan jenis ular berkembang biak dengan bertelur. Jumlah telurnya boleh beberapa butir saja, hingga puluhan dan ratusan butir. Ular meletakkan telurnya di lubang-lubang tanah, gua, lubang kayu lapuk, atau di bawah timbunan daun-daun kering. Beberapa jenis ular diketahui menunggui telurnya hingga menetas; bahkan ular sawa ‘mengerami’ telur-telurnya.

Lagi post pasal ular.. 

Comments

Alam Roulan said…
Ada yang bertelur seperti ular tedung n bebera[e lg tak ingat...ular sawa, Ular orok-orok dan ular daun melahirkan anak...
Anonymous said…
ooo ye ker tp yg langgar nie bkn kete sedan biase nih...ular sawa mcm nie mesti kene langar gan hilux or 4x4nye kete...jenis2 kete lasak org bawak pegi site...
Anonymous said…
Ni adlh ular anakonda berdasarkan jalur kulit dan bentuk kepala. Ular anakonda sememangnya jenis yg beranak.
Unknown said…
ini anaconda..dia tak bertelur..dier beranak

Popular Posts