Pages

Support Penaja

Thursday, June 9, 2011

Usia 5 tahun dipaksa berkahwin dengan lelaki separuh usia

Posted by mykhalis On 7:44 PM 6 comments


Inilah kajian yang dilakukan oleh national geografi di dalam keluaran terbaru mereka. Walaupun ianya diharamkan di seluruh dunia, namun kerana adat, seluruh kampung mendiamkan diri merestui perkahwinan kanak-kanak di awal usia 5 tahun lagi.

Walaupun terdapat beberapa kategori seperti perkahwinan sama-sama budak kecik.. perkahwinan budak kecik dengan orang tua, ianya sepatutnya tidak berlaku.

Dan negara yang masih mengamalkan adat ini ialah di India ataupun Nepal.

Tapi kalau dengar cerita dari mak Khalis,, orang dulu-dulu asalkan dah akil balikh dah dikahwinkan dah.. kadang-kadang usia 12 tahun dah menjadi ibu..

6 comments:

betul2.. penah jgak dgr nenek cite cmtu.. org dulu2 bljr smpai tgktan 5 tu kira dh tggi la.. ada yg abes skolah rndah trus kawin pn ada..

tp klau kita, dulu2 tu kawen atas suka sama suka kan...erm.kesiannya tngok muka budak2 ni...:(

err...takut pulak kalau jadi mcm ni.. haha

ada baek dan ade buruknya kawen awl ni....tp kesian kat bdk perempuan tu...maen masak2 pon lom sempat wat cake dah kene kawen...tp nak gak tgk siri national geographic yg ni..nak tau lbh lanjut psl adat dorang ni...

sekarang,umo 20 kawen pon dah kira kawen awal. kalau umo 12 kawen?? memang suoer awal la nama nye. haaaa

lorh siannya bdk 5thn tu..
hidup pun lum emjoy..
lepas ni kena jg anak pula huhu :)

ping

There was an error in this gadget

yang best di sini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...