Jepun bakal bina SUPERKOMPUTER: kelajuan sama dengan 1 juta unit CPU


Bunyi cam hebat kan? Tapi inilah caranya untuk membuktikan betapa hebatnya kuasa mereka dalam bidang teknologi.. selama 6 bulan lepas.. rekod superkomputer di pegang oleh negara mana? cuba teka..

a)India
b)China
c)US
d)Malaysia supercorridor


tak tau la tue.. waahahahaha.. kembang idung sat sebab Khalis baru je tahu..diberina nama Tianhe-1A, yang mana telah di clocked at 2.507 petaflops, Jepun pula membina komputer dengan kuasa 8 petaflops.. Alaaa.. ini mesti tak tahu petaflops ape kan?


Petaflops merupakan unit pengukur kemampuan komputer.. kiranya cam carta kat bawah ni..
alaa..takpe tak faham..( mesti masa ni korang dapat rasakan betapa malasnya Khalis sebagai blogger nak menyampaikan maklumatkan?)tapi kalau nak tahu jugak pasal  Petaflops ni boleh rujuk di sini. siapa yang pandai nanti.. korang jugak..


Kembali pada cerita.. komputer power tahap gaban ini akan dibina oleh para pakar dari syarikat Fujitsu( lama dah tak dengar nama ni)


Untuk jawapan soalan kat atas boleh baca terus di dailymail

Comments

Miss Tira said…
Interesting.. Sebelum ni cuma tahu USA je ada super komputer untuk bidang NASA mereka. Ingatkan Jepun pun dah ada rupanya baru nak buat. Ini bermakna super komputer bukan satu pembangunan yang boleh dilakukan semudah yang disangka..
mushroom said…
1st time dgr super komputer huhu!!
ahmad fadzeli said…
super komputer ni utk apa?nk guna watpe?

Popular Posts