Siapa sebenarnya Cik Siti Wan Kembang?

Siapa sebenarnya Cik Siti Wan Kembang? 


CIK SITI WAN KEMBANG (1580-1677),…

Pemerintah negeri bernama Negeri Serendah Sekebun Bunga Cerang Tagayong dengan gelaran Seri Maharaja Puteri. Mengikut sejarah tempatan, Cik Siti Wan Kembang ialah puteri kepada Raja Ahmad, Yang Dipertua Kelantan dengan isterinya yang bernama Cik Banun, anak bongsu kepada Nara Diraja, seorang pembesar Kelantan.

Semasa Cik Siti Wan Kembang berusia lebih kurang empat tahun, Raja Ahmad mangkat.
Baginda digantikan oleh Raja Hussin dari Johor dengan gelaran Sultan Hussin. Raja Hussin ialah satu-satunya putera kepada Raja Umar, iaitu Sultan Johor yang bergelar Sultan Ala Jalla Abdul Jalil II yang memerintah Johor dari tahun 1570 hingga tahun 1597.

Sultan Hussin memerintah Kelantan selama 26 tahun, dari tahun 1584 hingga tahun 1610. Cik Siti Wan Kembang yang masih kecil itu diasuh oleh Sultan Hussin sebagai puteri angkat baginda. Apabila Sultan Hussin mangkat pada tahun 1610, Cik Siti Wan Kembang, ketika itu berusia lebih kurang 30 tahun, ditabal sebagai Raja Pemerintah Kelantan.

Cik Siti Wan Kembang dikatakan bersemayam di Gunung Besar yang kemudian dinamai Gunung Cintawangsa yang sekarang ini terletak di sempadan Kelantan-Terengganu. Baginda tidak bersuami. Di bawah pemerintahan Cik Siti Wan Kembang negeri Kelantan bertambah maju dan terkenal sehingga ramailah pedagang termasuk yang datang dari luar negeri seperti dari negeri China, India dan Arab berniaga di Kelantan.

Sumber:Fanpage i love kelantan

Comments

Anonymous said…
Kawe anok kelate
Unknown said…
Bt0l ker dye x b'kwin ? Mkne nyerw dye x derw k'trunn la ?

Popular Posts