Perghh..emi keselamatan.. pasang 19 bonggol depan pintu sekolah


Sekolah yang satu ini benar-benar sangat serius dalam menangangni  masalah keselamatan para pelajarnya dengan membuat 19 buah bonggol  diluar pintu masuk mereka.

Sebuah sekolah di Qingdao, Shandong, China, awalnya hanya memasang dua buah penghambat kecepatan didepan gerbang masuk mereka, namun disarankan untuk menambah 17 buah lagi untuk berjaga-jaga.

Bonggol-bonggol berwarna kuning dan hitam dengan biaya 20.000 Yuan  ini, telah dipasang di dalam dan luar gerbang dengan jarak sekitar 20 meter.
Mail Online menulis bahawa pihak pengawal keselamatan mengatakan bahawa ke-19 bonggol ini dipasang November lalu, kerana adajalan menurun tepat di luar gerbang atau pintu masuk.


“Selama hari-hari bersalji pada musim dingin, kawasan pintu masuk  menjadi sangat licin sehingga sekolah melabur sebanyak 20.000 Yuan, untuk memasang penghambat kecepatan ini,” kata salah seorang keamanan.
Tujuan pembuatannya ini adalah untuk menghentikan orang-orang tergelincir dan memperlahankan kendaraan masuk dan keluar dari sekolah.

Comments

Popular Posts