Analisa : kes KFC.. Adakah Politik? adakah perkauman? adakah sikap manusia?

aru-baru ni heboh satu Malaysia pasal kes sorang customer Cina kena pukul dengan pekerja KFC yang berbangsa Melayu di i-City, siap dengan video lagi masuk kat Youtube..Masalah ini mungkin telah pun diambil tindakan oleh pihak KFC dengan menggantung pekerja yang terlibat, tapi biasa lah, bila berlaku pertelingahan yang melibatkan kaum Melayu dan Cina, pasti ada pihak yang tidak berpuas hati dan mula menimbulkan soal perkauman dalam isu tersebut..Okay, kenapa aku cakap macam tu? Meh baca kat bawah ni..


Sebab:

1. Pihak customer = yang mewakili kaum Cina 

Majoriti orang cina tak pandang customer yang kena pukul tu sebagai customer KFC. Diorang pandang customer tu sebangsa dengan diorang dan diorang bengang customer tu dianiaya macam tu. Jadi diorang pergi maki hamun pulak orang Melayu. Kononnya Melayu paling babi ada di Malaysia ni. Orang cina yang berfikiran macam ni telah beranggapan bahawa orang Melayu selalu bersikap begitu. Mereka menganggap "ingat Melayu ingat babi". Anggapan macam ni memang sohai. Maaf lah ekk. Sohai ni kena pada tempatnya.

Perkara ni aku boleh buktikan dengan printscreen komen kat bawah ni. 




Korang jangan risau, ada banyak lagi sebenarnya. Aku agak korang memang suka baca benda macam ni..Nanti aku bagi link agar korang boleh berhujah, tapi jangan pulak korang bagi hujah macam orang tak ada akal. Ada beza dengan orang bodoh dengan orang pandai. Pastikan korang tahu bezakan..

Jadi, bila orang-orang cina ni dah menganggap bahawa customer tu sebagai Cina mereka takkan peduli apa hujah-hujah yang lain. Bagi mereka apa pun tak penting. Yang penting ayam dah habis, pekerja tak minta maaf dan customer bangsa diorang kena tumbuk.

Apa yang berlaku sebelum ayam habis?

Youtube cakap customer tu tunggu dekat sejam. Malaysiakini pulak cakap customer tu tunggu 45 minit.


Sejam atau 45 minit, mana yang betul? Keraguan. Bila memberikan fakta yang salah macam mana kita nak mempercayai side customer? Aku tak sebelahkan pekerja KFC tu. Jangan salah faham. Kalau aku yang jadi customer tersebut, aku lapor polis terus. Macam kes adik aku (masa jadi pekerja KFC dulu) kena pukul dengan boyfriend Manager dalam premis KFC atas tuduhan adik aku cakap tak betul dengan dia.Tapi lantak lah. Pergi mampos. Ko dah salah sebab belasah aku. Aku taknak peduli yang lain.


Apa yang berlaku selepas ayam habis?

Youtube cakap pihak management buat bodoh. Malaysiakini pulak cakap pekerja KFC minta maaf. Tak percaya? Dengar apa peguam bernama Alex tu cakap. Jangan Malaysiakini sunting sudahlah ye.


Tapi customer dah bengang. Dah lama tunggu. Kupon pulak dah tamat tempoh. Kenapa ayam habis? Kenapa KFC bodoh sangat? Duit dah keluar. Masa dah terbuang. Ini kerja sochai (bukan blog aku ekk). Tunggu lama2 tapi apa pun tak dapat. Kenapa pihak pengurusan KFC keluarkan kupon kalau tak reti nak buat anggaran? Kenapa pihak pengurusan tidak tawarkan gantirugi? Ingat customer yang dok datang tu cop duit ka? Lu memang sohai la KFC. Terimalah hakikat ni beb. Kalau aku, aku pun mesti marah jika berada di tempat customer KFC tu. Celaka. Ingat senang ka nak cari duit..


Jadi disebabkan marah, mungkin customer tu terlepas cakap. Ini memang salah KFC sepenuhnya. Ini adalah fakta. Jangan nafikan. Punca korang dimaki adalah datang dari tuan punya badan sendiri. Minta maaf tak akan selesaikan masalah. Kalau minta maaf pun bukan boleh dapat duit balik. Minta maaf zaman sekarang ni mana ada nilai. Aku mahu wang or ayam. Right now. That's it. Fullstop.


Tapi. Ya mesti ada tapi. Jangan la sampai tak pandai nak pilih sapa yang kau patut maki. Oleh kerana ayam KFC yang habis, pekerja KFC yang salah, maka KFC lah yang kau maki. Ini restoran memang babi. Ini restoran memang bodoh. Orang pun tak kisah kalau kau nak maki KFC bro. Tapi kenapa kau maki bangsa pulak. Konpom-konpom la orang marah beb.


Tengok kat bawah ni:-




Bila tersilap pilih bahasa maki maka tersilap lah segala-galanya. Kata mereka, mereka menafikan ada mengeluarkan ayat-ayat kesat sebagaimana yang disebarkan. Tetapi mereka tak nafikan langsung kata-kat kesat itu tidak wujud. Mereka juga bagi tahu yang customer lain turut marah dengan kejadian tersebut. Betul tak betul pandai-pandai lah korang nilai sendiri.


Jadi customer KFC ni yang dipandang sebagai orang Cina telah mendapat sokongan padu daripada orang Cina. Yang lebih sadis mereka ajak boikot KFC dan makan McD. Adoii. Yang bergaduh ialah customer ni dengan KFC. Yang aku ni pulak tak bergaduh dengan KFC pun. Kenapa aku nak kena boikot KFC semata-mata kau yang bergaduh dengan dia? Tawaran ditolak. Ada sesetengah tempat, KFC diorang bagus, sesetengah pulak sebaliknya..Betul tak?


2. Pihak pekerja = yang mewakili orang melayu.

Majoriti orang Melayu pulak tak pandang pun pekerja tu sebagai pekerja KFC. Yang diorang nampak adalah Melayu. So automatik diorang pergi sebelahkan budak-budak tu. Maksudnya Cina yang paling babi ada di malaysia ni laa. Itu semua persepsi beb. Mereka pun anggap "ingat cina ingat babi". Ini pun satu bentuk kesohaian jugak. Sorry. Aku tak ikut jalan hitam ni. Adios.

Aku boleh buktikan dengan komen kat bawah ni:


Mana orang Cina yang panas boleh pergi serang kalau korang suka. Tapi sila pandai meletakkan diri dalam posisi orang yang cerdik. Kalau rasa diri tu bodoh, diam lebih baik.


Jadi bila orang-orang Melayu dah beranggapan bahawa pekerja KFC tu Melayu diorang nak heran apa dengan hujah-hujah korang? Takkan heran punya laa. Pergi mampos ada laa. Backup tetap backup. Yang diorang tahu customer dah bikin panas, maki orang Melayu dan bersikap perkauman. Itu je..


Apa yang berlaku ketika kejadian ?

Youtube cakap pihak management buat bodoh. Service slow. Malaysiakini pulak lapor sorang pekerja cakap "nak makan ayam masak sendiri lah babi". Jadah. Apa lancang gila mulut pekerja ni?


Nak kerja buat cara nak kerja la beb. Gua tak mau gaduh dengan lu. Gua mau makan ayam saja. Ayam makanan feveret gua. Lu fikirlah kalau lu ditempat gua bila tiba-tiba ayam feveret gua habis pastu lu maki gua. Lu gila ke apa tiba-tiba gua nak senyum-senyum sambil kenyit mata? Pergi mampos.


Apa yang berlaku selepas video terbabit di upload?


Ramai saksi kejadian menafikan hal tersebut. Diorang cakap customer yang maki pekerja dan bukan sebaliknya. Rata-rata komen pun bagi tahu benda yang sama. Sedikit dari mereka menafikan makian itu wujud. Banyak dari mereka mengatakan bahawa customer memang maki pekerja dan maki secara keterlaluan.


Fakta? Tak de. Based on cakap-cakap mulut. At least, customer KFC tu bagi fakta yang dia dibelasah beb. Dia bagi bukti video. Ada sapa-sapa nak bagi fakta bahawa customer tu maki pekerja terlebih dahulu? Sesi rakaman dan sebagainya? Kau ada? 


Namun jangan lupa pasal timeline. Ingat Twitter dan FB je ada timeline? Kejadian ni pun ada juga tahu. Customer yang dah lama tunggu dengan customer yang baru tunggu tak sama pengetahuan mereka tentang satu-satu perkara yang berlaku di KFC. Boleh jadi customer yang tak dengar makian ialah customer yang baru datang atau yang duduk di belakang.


Customer yang duduk di tepi, kiri dan kanan tentu tak sama penglihatan dan pendengaran mereka berbanding customer yang duduk di depan. So semua ni korang kena ambik kira, consider dan analisis sendiri.


Tapi tak kira apa sebab dan punca sekalipun, customer tak boleh dibelasah. Lawan maki balasnya maki. Lawan badan balasnya badan. Kalau sungguh customer ni maki Melayu cibai kenapa customer KFC tak balas balik dengan Cina cibai? Hey lue lah cibai melayu. Sapa kata? I kata u yang cibai cina. Lue lue lue yang cibai punya melayu. Nowayman.. Cina yang cibaii cibai cibai. Stop it lah Melayu cibai. You stop it firstlah Cina cibai. Senang kan?. Kita boleh saksikan pertandingan debat makian.


So dari sini jelas dah. Beban kesalahan berat kat sapa. Jangan nafikan ia atas nama bangsa. Kita berhujah tak ikut bangsa tapi ikut fakta kes. Protokol kerja kena ikut. Kau boleh suka dan boleh tak suka tapi undang-undang tetap undang-undang. Kalau rasa penat, blah je dari tempat kejadian. Ambik angin. Lapangkan diri.


Tapi aku salahkan manager korang. Manager korang takde akal. Dia gagal kawal keadaan. Jika kesalahan korang umpama hilangkan wang rm50, kesalahan manager korang ibarat hilangkan wang rm5k. Lagi besar tu beb.


So bila korang kena buang kerja ambik ni sebagai pengajaran dan iktibar. Allah swt tekankan konsep sabar bukan untuk sia-sia beb. Memang betul aku tidak berada di lokasi kejadian dan bukan aku yang kena maki [jika saksi bercakap benar bahawa customer maki pekerja]. Silap-silap kalau aku yang berada di tempat kau mungkin kerusi dah melayang kat customer tersebut kot. Betul. Tapi takpe. Consider je aku sebagai seorang penyibuk yang cuma tenangkan jiwa korang yang sedang bercelaru tu okey? Aku bukan seorang penilai cuma nak jadi kawan je. Hehehe..


Selepas kesemua pihak menyibuk apa yang berlaku?


Perkauman. Dua bangsa neh bergaduh macam bingai. Masing-masing dengan maki masing-masing. Aku dah cakap jangan lihat isu ni sebagai Cina gaduh dengan Melayu. Focus kan dekat staff KFC terajang customer KFC. Tapi diorang pergi focus staff KFC yang MELAYU tue kan.. or customer KFC yang CINA tue kan.. so itu yang jadi punca gaduh.


Hujah-hujah rasional memang lah sedikit. Nak pulak dari kaum Cina. Lagi keji. Depan kita kemain rasional sekali taip dalam bahasa Cina dia maki hamun. Memang shit kot. Nak kena kasi glamer jugak ka?


Yang sebenarnya paling teruk bila ajak orang boikot KFC. Saja nak hancurkan bisnes orang. Dok generalisekan semua KFC pun ada staff yang suka tendang-tendang orang. Ini kerja gila. Stereotype. Yang tendang tue staff KFC di i-City. Yang kena tendang mamat Cina tu. Yang sakit pun dia. Korang satu haram pun takde kaitan.


Tapi korang bercakap macam ada kaitan. Konon atas nama nak bela si mamat Cina tu, tapi jalan nak membela itu tidak betul. Nak boikot, boikotlah KFC i-City. Baru betul maa. KFC tempat lain tak salah wooo. Melayu pun ada saham dalam Mcdonald. Saja nak kasi info.


Apa pula tindakan pengurusan KFC selepas itu?


Selepas kes ni dah jadi kecoh, KFC sendiri telah keluarkan statement untuk buat siasatan. Yang terbaru sekali ialah beberapa pekerja yang terbabit sudah pun out of service. Paham-paham lah ekk. Consider lah benda ni dah settle apatah lagi customer tu akan dipanggil untuk berbincang dengan pihak pengurusan KFC bagi menyelesaikan kes nI. Bagus. KFC silalah selesaikan dengan membayar gantirugi. Dah lah glamer tak pasal-pasal. Tak payah bayar wang untuk promosi dah glamer dalam dua tiga hari ni. Untung wa cakap lu. Hahaha.

Link kaum Cina 

Link kaum Melayu 

So, masing-masing ada otak, masing-masing la fikir..Baik kepada orang Melayu dan orang Cina yang kat luar tu..Fikiran jangan nak jumud sangat..Sikit-sikit racist, semua benda pun nak racist..Cemuih aku..Udah-udah la tu..



Sumber dari http://drysheet.blogspot.com/

Comments

arituarini said…
Pasal ayam je jd mkin panjang.. kih kih kih
dear anies said…
KFC ke mek di ke..patut tkr service... dpt kn makanan dulu pastu br minta customer byr! da habis ke, x msk lg ke.. kalu customer da tggu 10 min, trus begitu. samada kami akn blah or stay smpi dpt mknn..

(lari tajuk tp tu yg sbnr nyer punca - just an opinion)
Nur Fauzi said…
iye benar...
ini hal KFC, pekerja kfc dan pelanggan.
masalah pengurusan yang tak ok dan juge masalah tingkah laku manusia..

kalau den yang kena maki, mungkin jugak melayang dulang plastik tu.

Kalau eden jadi pelanggan, eden pun naik hangin tunggu eden punyo ayam
Anonymous said…
macm ada 1 kfc jew kan

Popular Posts