Pages

Support Penaja

Wednesday, February 8, 2012

Anjing itu comel..saya geram : Adira AF

Posted by mykhalis On 11:30 AM 11 comments

kalau masih was-was dan ragu..boleh tengok video dari Ustaz Azhar Idrus mengenai pegang anjing ni.. Macam diberitahu sebelum ini.. Anjing itu tak haram..tapi najis.

Jadi mungkin sesuai dengan kata-kata Adira ini

Saya tidak nafikan itu gambar saya. Memang saya memeluk anjing itu tetapi ia bukan milik saya. Sebenarnya ia adalah gambar lama yang diambil pada tahun lalu ketika saya sekeluarga berkunjung ke rumah ibu mertua kakak yang bukan beragama Islam. Ia adalah gambar yang saya jadikan gambar profil di dalam telefon bimbit dan tidak tahu bagaimana ia boleh tersebar.Saya sedar tindakan bergambar dengan anjing itu salah dan boleh mengundang fitnah. Tapi saya peluk anjing itu ketika ia dalam keadaan kering dan sudah pun menyamak selepas itu. Saya memeluknya kerana terlalu geram melihat kecomelan binatang itu. Memang ia haram di sisi Islam tapi anjing juga makhluk Tuhan. Ini bukan kali pertama saya diasak kontroversi dan saya perlu ambil kisah atas setiap perkara yang boleh memburukkan nama saya dan keluarga. Saya mohon maaf atas kesilapan itu. Saya berharap peminat tidak mudah menjatuhkan hukum atau menghentam golongan artis dengan kata-kata yang kesat dan keterlaluan. Saya akui perkara ini berlaku disebabkan kecuaian dan sikap kurang peka. Sebagai manusia saya tidak pernah lari daripada melakukan kesilapan.
 Jadi.. sekarang ini kalau isu pegang anjing dan babi sudah dipermudahkan oleh para artis.. iaitu.. saya pegang dan saya samak.. done.. habis isu.. lepas ni kalau ada artis pegang anjing lain pulak yang macam bulldog ke..pittbull ke.. anjing itu sasa dan tegap..saya geram.. dan saya dah samak.. Habis cerita lagi..

Maknanya.. kalau dulu masyarakat kita taboo atau tengok anjing ada perasaan geli pada najis.. kini sudah semakin terhakis.. semakin diterima masyarakat bahawa pegang anjing takpe.. main ngan anjing takpe.. yang penting samak.. tol tak?

11 comments:

xperlu besar2kan hal kecik k... mmg Anjing tu najis... tp sekarang ni sabun utk samak dah melambak jual kt kedai... sy bukan berpihak kepada Adira, tp cuma x suka pemahaman org yg menganggap anjing tu terlalu hina... mereka juga makhluk Allah kan... kalau anjing tu jilat2 Adira lain le citer...

Saudara/i Anon February 8, 2012 12:42 PM:

Kita bukan nak besar2kan hal "kecik" macam neh.. Cuma kita x nak la perkara neh akhirnya menjadi "habit" dikalangan muslim dgn alasan "x berdosa", "sabun samak bnyk jual kat kedai" etc..etc.. Pernah dgr ayat "menghindar itu lebih baik"? Muslim boleh membela anjing hanya bersyaratkan untuk menjaga harta/ternakan bukan utk dimanja-manjai.. Anjing dan babi x hina cuma tarafnya tergolong dlm najis berat. Sebab apa ianya tergolong dlm najis berat? Allah maha mengetahui.. U dare to challenge Allah's law?? Sekali turun bala dari Allah x kan dikira taraf seseorang itu akan habis musnah semuanya..belajarla dari apa yang tlah berlaku pada negara jiran kita..Na'uzubillah..

banyak jugak post pasal artis2 lately ye? tukar nama ke ohartis2 la lepas ni.

anon feb 8, 12:42

u're god fanatic and will suffer if u realize that god himself hates fanaticism. one more thing you're not god spokeperson to tell about bala or anything disaster.

this is not about challenging or whatever u name it, this is about how do think and synchronize islam with the modern world.

so be it dude! you're in 2012 not 1942 where hardly to samak samak.

yups....mmang semudah itu....dh pegang, samak jela...biarlah, janji ramai yg tahu klau pegang najis mugholladzah, kene samak....dh samak, setel...mmng islam benarkan mcmtu...islam itu kan memudahkan...dh tuhan memudahkan kite, knape nk persoalkan lagi...:)

p/s: lbih concern psl isu bkn mahram brpegang2...kn mafhum hadis ade mnyatakan yg lbih baik mnyentuh babi dr mnyentuh yg bkn mahram....

sabun untuk samak? so tak payah pakai tanah lagi dah? woh.hebat.yelah.2012 kan.makin maju.lepas ni boleh la sembahyang pakai niat je.tak gitu?

Mr Army,

what the anon 12:42 means is the issue is not about the samak-samak. the issue really is about how a lot of muslims now a day took their religious matter on easy way, tangkap muat aje. Islam sangat pentingkan kebersihan, whereas u peluk anjing and then samak and then oke la? how about ur clothes? kemudian u duduk @ pegang sana sini sebelum samak?

One more thing, in islam we are indeed god spokeperson but as indirectly only based on al-quran, al-hadith n as-sunnah.

tqvm

anon ke 2, kot ye pon pakai la profile betul.... dah mmg najis dan bukan haram.

abes tu?? y pompuan/laki y pegang someone y bukan mahram tu ape cer??? hehehehe... dorg xsamak pon?? kan kan kan?? heeeee~~~

klu xtau hukum hakam jgn pandai2..sabun samak tu wat dari tanah,bkn nye sabun mandi..klu dh tnyata kering sama kering mmg xyah samak..anon 8 feb 5.59pm tu apsal bangang sgt.mak bapak suh g skolah agama @ fardu ain xnk ko ponteng.hahahaa..xtau wat cara xtau,diamkn diri.ada masa jumpa org2 alim @ ustaz utk dapatkan pencerahan

Pegang anjing, kemudiannya samak 1 hukum dalam Islam. Bagus, kerana anda mengetahuinya
Manakala, memelihara anjing pula 1 lagi hukum dalam Islam yang perlu dipatuhi. Islam hanya membenarkan anjing dipelihara untuk 3 benda sahaja : 1.menjaga harta/rumah. 2. menjaga kebun/ternakan 3. mencari haiwan yang telah kita buru/tembak/panah. Anjing yang dipelihara hanya untuk 3 tujuan di atas perlu dipelihara DILUAR RUMAH, kalau tidak, malaikat tidak akan masuk ke dlm rumah. Cukup sekadar menyediakan makan n minum yg secukupnya shja. Kalau nak manja2 bagai dengan anjing,tidaklah pula diketahui. Mungkin orang lain boleh jawab

ping

There was an error in this gadget

yang best di sini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...