Laman web untuk pelajar kantoi ponteng sekolah


AYER KEROH - Amaran buat pelajar sekolah yang berhasrat ponteng sekolah dan berlegar-legar di bandaraya Melaka.

Wajah dan gelagat anda ketika ponteng bersama rakan-rakan bakal dipaparkan dalam satu laman web yang akan dibangunkan Kerajaan Negeri tidak lama lagi.

Tindakan memaparkan gambar sebegini yang diambil orang awam merupakan satu langkah drastik Kerajaan Negeri bagi menangani gejala ponteng sekolah yang dilihat semakin membimbangkan, selain menjadi bukti kepada ibu bapa terhadap aktiviti melepak anak mereka.


Pengerusi Jawatankuasa Negeri Pelajaran, Belia dan Sukan, Datuk Gan Tian Loo berkata, pihaknya kini sedang berurusan dengan pakar-pakar teknologi maklumat (IT) untuk mewujudkan laman web berkenaan.

Menurutnya, apabila siap nanti, orang awam boleh memuat naikkan sebarang gambar pelajar ponteng sekolah di dalam laman berkenaan bagi membolehkan tindakan selanjutnya diambil.


“Kita terpaksa mengambil langkah ini sebagai usaha menangani gejala ponteng sekolah yang semakin berleluasa, terutamanya dalam kalangan pelajar di sekolah bandar.

“Bukan itu sahaja. Ibu bapa juga sering menafikan anak mereka ponteng apabila dimaklumkan pihak sekolah. Dengan adanya laman web ini, sekurang-kurangnya akan ada bukti untuk ditunjukkan kepada mereka,” katanya kepada Sinar Harian, di sini semalam.


(tempat bertukar-tukar klip 3gp)

Menurut Tian Loo, setiap sekolah menengah mempunyai data lengkap mengenai pelajar mereka dan kerana itu, gambar mana-mana pelajar yang dipaparkan dalam laman berkenaan akan dapat dikesan sekolah.


“Kita terpaksa mengambil langkah drastik ini untuk menangani masalah disiplin dalam kalangan pelajar kerana sekiranya ini tidak dilakukan, ia mungkin menyebabkan gejala sosial lebih teruk,” katanya.

Sambil menamakan beberapa lokasi seperti Melaka Sentral serta Dataran Pahla-wan sebagai lokasi mereka membuang masa, Tian Loo berkata, budaya lepak ini bukan sahaja menular dalam kalangan pelajar lelaki tetapi juga pelajar perempuan.

Menurutnya, ini terbukti ketika operasi membanteras gejala ponteng baru-baru ini apabila ramai pelajar lelaki dan perempuan didapati melepak di sebuah pusat membeli-belah popular di bandaraya Melaka.

“Mereka ini seolah-olah tidak peduli berjalan di khalayak ramai dengan berpakaian seragam sekolah, sedangkan pada waktu itu mereka sepatutnya berada di sekolah,” katanya.

Sumber

Comments

dear anies said…
buat la apa jua bagai kalu mak pak x amik kesah benda mcm ni x kn berfungsi
mykhalis said…
@KhaiRin stuju2..itulah yg sbnrnya

Popular Posts