Review Cik Teddy : Patung yang diharamkan dan dibolehkan

Kalau tak silap Khalis, Cik Teddy aka Budak kecik ni dah 2 kali Khalis review.. tapi sbb blog dia best ada pengisian dan berbeza dari gadis-gadis lain, Khalis suka bebeno dengan blog cikteddycorner ni.

Ini header dia, ringkas,, hanyalah menggambarkan buku sahaja, kalau sebelum ni rasanya headernya lebih meriah..Mungkin buku membawa makna ilmu bermakna untuk dikongsi bersama. Cik Teddy ni memang blogger yang agak aktif, dan segala yang dia share tidakla lagho cam entry Khalis..huuu..

http://cikteddycorner.blogspot.com
Artikel pilihan Khalis ialah mengenai anak patung.. seperti mana yang telah dikongsi..


Assalamualaikum~

Kita sememangnya tahu bahawa tidak boleh menyimpan patung berbentuk manusia atau binatang dalam rumah.Tapi macam mana pula dengan replika robot pelbagai saiz yang menjadi kegilaan baik anak kecil mahu pun orang dewasa? 

MENYIMPAN patung berupa manusia selain daripada tujuan permainan adalah haram.Sebagai contoh, patung yang diperbuat daripada tanah liat atau kaca untuk dijadikan perhiasan.Ini termasuk patung yang menggambarkan amalan sesuatu rakyat yang sering dibeli untuk dijadikan cenderamata yang diletakkan dalam almari perhiasan.

Perbuatan ini jelas dicela oleh Allah SWT seperti dalam surah al-Anbiya ayat ke-52 yang menceritakan mengenai pertanyaan Nabi Allah Ibrahim terhadap ayah dan kaumnya yang menyembah berhala:
Ketika ia berkata kepada bapanya dan kaumnya:“Apakah hakikatnya patung-patung ini yang kamu bersungguh-sungguh memujanya?”

Muhammad Ali al-Sabuni menjelaskan dalam Rawai’ al-Bayan sebab Islam mengharamkan berhala disebabkan ia ‘dien tauhid’ yang memusuhi perbuatan syirik.Sehubungan itu, mengadakan patung amat ditentang kerana ia adalah jalan yang menyebabkan manusia syirik kepada Allah SWT.

Menurut pengarang kitab Rawi’ al-Bayan fi tafsir ayat al-ahkam minal Quran, ada patung yang dibenarkan oleh Islam iaitu:
 Apabila tidak membabitkan struktur badan sempurna.Ini satu kemudahan untuk kedai menjual pakaian supaya dapat meletakkan patung yang tidak mempunyai anggota badan sempurna untuk tujuan memperagakan pakaian.

 Ia bukanlah merujuk kepada manusia dan binatang.Contohnya pokok, sungai dan robot. Ini disebabkan kejadian atau ciptaan seperti ini dibenarkan oleh Nabi SAW seperti yang diriwayatkan oleh Ibn Abbas dalam penjelasannya, yang bermaksud:“Jika anda terpaksa membuat lukisan, maka lukiskan gambar pokok, dan apa yang tidak mempunyai roh…(muttafaq ‘alaihi).

 Ia adalah permainan yang dimiliki oleh anak-anak,terutama anak perempuan. Ini berpandukan sebuah hadis riwayat Muslim bahawa isteri Nabi iaitu Aisyah dikahwini baginda pada usia tujuh tahun dan Nabi SAW mula tinggal dengannya pada usia sembilan tahun dalam keadaan beliau masih lagi bermain dengan teman-temannya iaitu anak patung.Jadi kesimpulannya,memiliki patung untuk anak perempuan dan robot yang menjadi koleksi anak lelaki atau golongan dewasa adalah diharuskan.Cuma hendaklah mengelakkan pembaziran.
sumber <<
Wallhualam.
Aku cuma berkongsi.Jika masih keliru,rujuklah pada ustaz dan golongan yang lebih mengetahui.
Salam Jumaat! SINI <<

Comments

CikTeddyCorner said…
ya Allah, pkcik khalis..review cik?thanks sngt2..cik jrang dtg sni skrg kan..tp mybe cik jd silent reader kot..huhu sbb kdng2 bnyk brite pkcik khalis buat cik xtau nk komen..ececeh..hehe trime kaseh pkcik khalis..header tu bru siap td maa..haha
Cik Tomei said…
sy suke dooodolls!~
Unknown said…
dulu ade bear2 nih..now bagi kat budak2 yang memerlukan..

Popular Posts