Pages

Support Penaja

Friday, October 7, 2011

Penjelasan dan kekesalan Enot mengenai komen Hukum Hudud

Posted by mykhalis On 2:05 PM 5 comments

 Kerana pulut, santan binasa
kerana mulut??
sesal dahulu pendapatan
sesal kemudian??
Saya tahu saya buat salah. Saya minta maaf." Begitu perlahan dan berhati-hati Enot melepaskan suara. Jelas sekali dia masih dalam keadaan tertekan.

Ini semua gara-gara kenyataannya berkaitan hukum hudud yang mengundang kecaman pelbagai pihak, menerusi pelbagai ruang setelah kenyataannya itu disiarkan Zass kelmarin.

Enot atau nama sebenarnya, Alliza Abdullah, 32, mengaku dia sangat tertekan berada dalam situasi itu.

Ini dapat dilihat daripada langkahnya yang begitu longlai ketika tiba di lokasi yang dijanjikan untuk bertemu wartawan Zass bagi membersihkan semula namanya.

Pun begitu, Enot yang diiringi dua puterinya, Andriana Balqis, 10, dan Arieana Qaseh Qistina, 4, masih cuba mengukir senyum.

Namun senyumannya itu dilihat agak 'kelat' sekali gus membayangkan kontroversi hudud yang dicetuskan secara tidak sengaja, telah meletakkan dirinya dalam situasi yang sukar.

"Enot rebah sebaik melihat kecaman yang dihantar orang menerusi fanpage semalam.

"Enot harap masalah ini tak berpanjangan. Orang yang mengecam Enot, dia tak tahu dan tak nampak bagaimana kesannya kepada Enot," katanya.

Enot berkata apa yang paling penting bagi dirinya ialah kecaman itu jangan sekali-kali melibatkan orang lain, terutama ibu bapanya yang sudah tiada.

"Sampai hati mereka nak libatkan emak ayah Enot. Mereka dah tak ada, kalau yang buat salah itu Enot, cukuplah kalau nak mengata atau marah pada Enot saja. Buat apa nak dituding sama pada orang yang sudah tak ada, tidakkah itu pun dosa juga?" katanya.

Enot berkata, dia ikhlas minta maaf, dan ikhlas juga mahu kontroversi yang secara tidak sengaja dicetuskannya itu, dihentikan segera.

"Enot harap cukuplah, jangan panjang-panjangkan lagi. Enot pun ada anak, yang sebagai ibu, Enot sentiasa harapkan mereka hormati Enot dunia akhirat. Mereka budak lagi, mereka tahu kalau hati ibu mereka disakiti, dihina. Jadi tolonglah jangan lukakan hati mereka. Berilah peluang untuk kami anak beranak hidup aman damai," katanya sambil mengesat air mata.

Pertemuan yang pada mulanya disangka hanya akan berlangsung tenang untuk Enot selesa memberikan penjelasan dan meluahkan isi hatinya itu, ternyata menjadi semakin emosional apabila puteri sulung Enot, Adrianna Balqis sambil menangis, tiba-tiba berkata: “Mama tak bodoh, mama tak jahat. Orang yang cakap tu yang bodoh, jahat..."

Suasana menjadi semakin hiba, hingga wartawan pun tidak mampu lagi hendak terus mengekang air mata apabila si adik, Arieana pula cuba memujuk kakaknya. Kedua-duanya berpelukan sambil masing-masing menangis semahu-mahunya.

Menurut Enot, anak sulungnya itu memang cukup sensitif melihat dia dihina sebegitu rupa.

“Balik dari sekolah semalam, dia menangis. Apa saya nak buat? Zaman sekarang kalau tak tengok TV, baca surat khabar, semua itu boleh didapati di Internet. Inilah yang saya nak jaga. Bukan untuk diri sendiri tetapi anak-anak dan masa depan mereka," katanya sambil menyeka air mata.

Menurut Enot, dalam banyak-banyak kecaman yang diterima, ada individu yang memintanya mengucap semula.

"Mengapa begitu teruk orang menghukum saya? Saya terima jika mahu tegur tetapi mengapa perlu caci dan hina? Mengapa mereka tidak lebih bersopan sedangkan bersopan juga amat dituntut dalam Islam," katanya.

Selain itu, kata Enot, banyak juga kata-kata menghina yang menyebutnya sebagai jahil, tak tahu agama dan minta masuk sekolah semula.

Kerana kenyataannya itu juga, ada antara pelanggannya membatalkan tempahan.

“Alasan diberikan, mereka tidak yakin dengan bahan yang saya gunakan.

“Kata mereka, saya jahil dalam agama, jadi mereka bimbang saya guna bahan haram untuk masakan saya. Subhanallah begitu hebat dugaan yang menimpa diri saya,” katanya.

“Saya mencari rezeki halal untuk anak-anak. Kenapa saya nak buat perkara bodoh macam itu, guna benda haram bagi orang makan? Saya hanya mampu berdoa agar dipermudahkan segala urusan," katanya.




5 comments:

kesian enot..tp tu la akibatnya terlajak kata kan..

Isu hudud ni bukan mainan. Jika nak dilaksanakan, dari dulu lagi sudah dilaksanakan.

pengajaran utk enot dan semua, fikir dulu sebelum berkata2...baik kite diam dr berkata benda yg kite xtahu dr kite buat2 pandai okay...utk masyarakat kat luar sana hentikanlah kecaman, perkara ni dh jd pengajran bt enot...

terlajak perahu boleh diundur terlajar kata...

pd sy, kalu kita betul2 x tau or x fhm o mmg xde ilmu ttg sesuatu, better kita mengaku je x tau / x fhm..sng cite!

ping

There was an error in this gadget

yang best di sini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...