Bunuh diri di Malaysia: tekanan dan cara menghadapinya

 kenapa ada orang tertekan? sebanarnya bukan kerana dia tidak berjaya.. namun kerana dia tidak berpuas hati kejayaan orang lain.

Macam zaman atuk nenek,mak abah kita cerita.. kalau nak pergi sekolah, zaman dahulu jalan kaki je.. sebab apa? sebab tak ramai orang pakai kereta.. motor,,naik basikal.. jadi,jalan kaki pun hepi.. cuba zaman sekarang? naik basikalpun tertekan sebab tengok ada member naik moto,malah drive kereta lagi ke sekolah.

Kita kalau tertekan.. jangan difikirkan/jangan dengki/jangan hasad pada kejayaan orang lain.. fokus pada masalah kita.. jangan nak jatuhkan orang..khianat.. itu yang menyebabkan tekanan. Baiki diri sendiri..

Khalis tipula tak bermasalah.. Khalis sendiri ketika tulisnipun sebab rasa bermasalah.. tapi.. alhamdulillah.. Khalis kena terima hakikat,, apa kita usaha..itu yang kita dapat.. 

Ianya termasuk semua perkara.. perkerjaan? jangan di fikirkan kawan kita dah melancong separuh dunia.. kawan kita kereta hilux..kawan kita gaji besar.. semua orang ada masalah sendiri.. kata pepatah.. besar periuk..besar keraknya.. 

So.. janganlah tekanan tekanan k? kalau datang bengong Khalis.. Khalis akan wat macam filem Bad Boy II.. pegang dua belah telinga secara tangan bersilang.. pejam mata.. tarik nafas.. dan masa lepaskan cakaplah..



Woooosaaaa...wooooosaaa..menjadi derr..InsyaAllah.. itu pendekatan psikologi arr.. kalau Khalis tak sebut berwudhu', dari berdiri duduk.. nanti ada sound Khalis pulak.. yang penting ikhtiar..dan jangan lari dari masalah..terus terang je.. Jujur cakap.. kepedihan menerima hukuman memang perit..tapi penyiksaan kita melarikan diri dari masalah lagi menyakitkan..

faktanya ialah..


Purata 6 orang bunuh diri setiap hari , 

2500 orang setiap tahun dan 

50,000 kes cuba bunuh diri setiap tahun.

Apakah ini memberi gambaran bahawa Negara ini sedang berhadapan dengan ramai rakyat yang tidak stabil jiwanya?


Comments

dear anies said…
kalu stresss g la solat
Mun said…
apabila iman semakin nipis.. itu yg membuatkan mereka berfikir pendek utk bunuh diri..
Cik Bambam said…
senang pulak dia nak bunuh diri cenggitu.. =.='
mra said…
mana la tau purata bunuh diri tu sebenarnye kurang sket, ade pembunuhan yang di buat supaya kelihatan seperti membunuh diri

Popular Posts