Pages

Support Penaja

Sunday, September 4, 2011

Persoalan mengenai merdeka.. tolong jawab k?

Posted by mykhalis On 1:45 PM 8 comments

Siapa penjajah kita? dan dari siapa kita mendapatkan kemerdekaan.. jawapannya ialah British adalah penjajah tanah melayu dan merekalah yang memberikan kita kemerdekaan kerana meraka menjajah kita.



Soalannya: kenapa tugu negara yang kita panggil tugu pahlawan yang dikalungkan bunga setiap kali hari pahlawan meletakkan sebagai orang british sebagai pejuang kemerdekaan dan komunis sebagai pengkhianat..

Fakta sah dan tak 1: Tugu negara meletakkan semua nama pahlawan yang perlu diingati di atas ukiran semuanya bernama orang british.. Tiada nama orang melayu, cina atau india..Yang ada nama macam Singh( tentera upahan dari India)  bermakna, penuntut dan pahlawan kemerdekaan ialah orang british?? bukankah mereka penjajah? jadi mereka(askar british) menjadi pahlawan menentang apa?

Fakta sah dan tak sah2: Lima dari tujuh patung berhidung mancung dan berwajah orang putih.. Pengukirnya warga Austria.. dan yang dipijak ialah berwajah komunis. Maknanya.. British menunutut kemerdekaan dari komunis?? adakah komunis yang jajah tanah melayu? siapa komunis?

Fakta sah dan tak sah 3 : Sebenarnya kita tak tahu apa apa tentang kemerdekaan negara kita.. kita jadi semakin keliru.. Mak Khalis yang merupakan guru sejarah PMR dan SPM hampir 32 tahun sendiri cakap, buku teks sejarah fakta yang berubah ubah dari dulu. Khalis sendiri suka dengar mak Khalis cerita.. Maklumlah.. guru terbaik Sejarah Negeri Pahang la katakan..(bodek nak mintak duit raya) yang pasti.. british adalah penjajah,, kalau zaman jepun mereka yang bekerja dengan jepun kita panggil pengkhinat.. tapi mereka yang bekerja dengan british kita panggil apa?

8 comments:

hahaha..kita mempunyai pemikiran yang sama la khalis..

jawapannya pasti panjang lebar bukan sebuku tapi berbuku2x..tp apa maknanya merdeka kalau jiwa masih dijajah~ makna merdeka ialah mengecapi keamanan untuk negara tp rakyat kita jiwanya masih terjajah dan dijajah ~

byk persoalan kalau bicara ttg merdeka~ bukan saja merdeka yang dcari dalam diri , tapi merdeka itu lebih dr segalanya~

p/s: jiwa ini pun masih lagi belum merdeka~

mungkin mase tu kan british yang tlg menentang MPAJA slama 14 hari tu kalau xsilap. masa tu kite mane la ade tentera sendiri. kalau mse tu briitish xdatang,, memang teruk jadinya.ni pendapat sendiri ye khalis. sorry kalau salah. hahaha


p/s:suke sejarah tingkatan 2 pasal james broke. hehe

Tak dapat nak jawab. Kang salah pula.

best jgk dgr crite ni. kadang2 boleh tido.. zzz~

kita hampir tertipu..........

ahmad taufik....kita bukan hampir tertipu,kita dah lama ditipu oleh barua2 british!!!! kalo nk taw bnyk pasal sejarah,baca blog tukar tiub...maybe xbetul,tp boleh direnung2kan!!!

ping

There was an error in this gadget

yang best di sini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...