300 Ekor Kucing Berjaya Diselamatkan


PETALING JAYA – Kira-kira 300 ekor kucing berjaya diselamatkan selepas kesemuanya ditinggalkan dan dibiarkan kelaparan di pusat jagaan haiwan di Damansara Damai di sini pada Ahad. Polis menemui kucing tersebut dikurung dalam sangkar kecil dan kesemuanya dalam keadaan lemah.
Sembilan ekor kucing ditemui mati manakala yang lain kelihatan lemah, lapar dan kotor dalam premis jagaan haiwan di Damansara Damai di sini dan Desa Moccis di Sungai Buloh.
Seorang sukarelawan, Bazillah Bahrin berkata beberapa ekor kucing dihantar ke premis itu selama seminggu kerana pemiliknya sedang bercuti sempena Hari Raya.
“Semalam, beberapa tuan punya mahu menuntut haiwan mereka tetapi pemilik premis itu memberitahu bahawa kesemua kucing telah dihantar ke rumah pemilik masing-masing.
“Apabila ada beberapa kucing yang masih belum diterima, pemiliknya bergegas ke premis itu tetapi mendapati ia ditutup,” kata Bazillah.
Katanya, beberapa ekor kucing yang dikurung turut dibiarkan di luar premis dalam keadaan amat menyedihkan.
Seramai 50 pemilik kucing kemudiannya membuat laporan polis di Balai Polis Damansara Damai.
“Polis mengambil keputusan untuk menyerbu permis tersebut. Kami menyelamatkan kucing lain yang berada di sana,” kata Bazillah.
Pemilik haiwan, Shazana Mahazir, 26 berkata, kucingnya yang digelar Fatfat kelihatan kurus kering, berbau busuk dan lemah.
“Saya sepatutnya mengambil Fatfat pada 10 September ini tetapi pergi lebih awal selepas melihat mesej dalam laman sosial Facebook mengenai pusat jagaan itu,” katanya.
Timbalan Ketua Polis Daerah Petaling Jaya, Superintendan Meor Hamdan mengesahkan menerima sembilan laporan polis terhadap pemilik pusat jagaan haiwan terbabit.
Beliau berkata, polis akan melakukan siasatan terhadap kes ini dan akan mengambil kenyataan daripada kakitangan pusat jagaan haiwan itu.
“Sebaik saja siasatan polis selesai, kami akan menyerahkan perkara ini kepada Jabatan Perkhidmatan Veterinar,” katanya.- mStar

http://mynewshub.my/

PEMILIK KEDAI CAMNI.. KALAU NAMPAK DIA KENA KEJAR ANJING..KHALIS BALING BATU KAT DIA.. BUKAN ANJING..

Comments

Squiqa said…
Nak like ayat "Khalis baling batu kat dia.. bukan anjing".
cik sakdi said…
hp nokia 3310 yg digelar hp baling anjing,, buat baling owner kedai tu. eee benci tol!
Unknown said…
kesiann kt kucing2 yg mati tu.. sadis tgk ,, hmm zalimnyer.. melayu plak tu owner dye
Cik Tomei said…
owner dia pi braye gak ke?ishhh~
Mun said…
ishhh..apa punya teruk laaa org tu...

baling jerkk batu! hehe :)
yayath said…
kesiannya kat kucing tuh:(
MamaYatie said…
kurung dia balik pastu jgn kasik makan..amacam??
MamaYatie said…
kurung dia balik pastu jgn kasik makan..amacam??
lisa lis said…
khalis... jangan...jangan tak baling tau~ >< huhuhuhuhuhu..xsuka tul kalau da haiwan kena siksa..especially kucing..huhuhuhuhuhu><
Paradise Gal said…
psycho btol pemilik kedai ni. baik kurung dia letak lam sangkar kecik pastu takyah bg makan.

Popular Posts