Aduiii: Purata Dua Orang Dilaporkan Hilang Setiap Hari


KUALA LUMPUR: Bilangan kes melibatkan orang hilang semakin meningkat ke tahap yang membimbangkan, dengan purata seramai dua orang dilaporkan hilang setiap hari di seluruh negara.

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Datuk Seri Mohd Bakri Zinin berkata, dari 2008 dan tahun lepas, sejumlah 7,662 orang dilaporkan hilang di seluruh negara.

Daripada jumlah itu, amat mengejutkan apabila seramai 3,226 orang yang hilang adalah remaja berusia antara 14 dan 17 tahun.

"Pecahan terperinci mendedahkan bahawa 1,202 mereka adalah gadis," katanya dalam satu temu bual di Grand Dorsett hotel di Subang Jaya, Selasa.

Mohd Bakri mendedahkan daripada 3,226 kes itu, seramai 1,742 remaja sudah pulang manakala 1,484 lagi diklasifikasikan sebagai hilang.

Beliau berkata, statistik terkini menunjukkan sejak tahun lepas, sejumlah 1,097 kes orang hilang dilaporkan di seluruh negara tetapi hanya 406 dianggap selesai selepas mereka dijumpai atau pulang.

Beliau percaya terdapat kes di mana orang yang hilang sudah pulang tetapi pihak polis tidak dimaklumkan mengenainya menyebabkan kes itu masih dianggap sebagai "di bawah siasatan".

Mohd Bakri berkata, siasatan polis mendedahkan bahawa kebanyakan orang yang paling hilang apabila mereka "hilang" melarikan diri bersama kekasih, dipengaruhi rakan-rakan, atau mahu kebebasan daripada ibu bapa mereka.

Comments

Popular Posts