Memahami erti menutup aurat

Khalis faham kalau ada yang terasa. Maklumlah, mudah bagi lelaki sebab dalam syariat lelaki hanya perlu tutup aurat dari atas pusat ke bawah lutut sahaja. Namun tidak wanita kerana wanita perlu menutup semua sekali kecuali tapak tangan dan muka.

Malah bukan sekadar menutup, tetapi ada syarat lain,, tak boleh jarang sehingga nampak bayang-bayang badan, tak boleh ketat sehingga nampak lekuk tubuh. Khalis tidak ingin membicarakan akhlak sipemakai. Kerana, ianya terpulang pada individu.

Namun Khalis nak ulas dari segi pandangan mata lelaki. Lelaki bila berhubungan dengan wanita, tidak kiralah hubungan pandangan mata, hubungan kata-kata, hubungan ikatan tunang mahuppun nikah, yang terlintas difikiran mereka adalah seks..

Seks di sini mereka sering membayangkan lekuk tubuh, warna dalam dan luar, besar dan kecik. Di sini peranan semua wanita. Seandainya semua wanita islam mengamalkan syariat ini, maka lelaki sukar untuk membayangkan. tapi kalau ada 8 orang yang tidak dan hanya 2 orang yang tutup aurat ikut syariat, maka tempiasnya kena pada 2 orang lagi.

Malahan wanita yang memakai wangi wangian yang dihidu lelakipun hukumnya sama dengan PENZINA..  Bagaimana dengan kami lelaki yang membaunya? Adakah kami juga penzina?? Kerana anda pakai wangian, kami yang terbabit sama.

inilah hadisnya.

Artinya: Dari Abu Musa al-Asy’ari berkata: “Rasulullah Saw bersabda: “Siapa saja wanita yang memakai wangi-wangian kemudian keluar rumah dan berjalan melewati satu kaum sehingga mereka dapat mencium baunya, maka ia adalah wanita pezina”. (H.R. an-Nasa’I).


Blog ini bukanlah suci langsung. Ianya menulis apa yang terpikir. Tapi jauh dilubuk hati semua manusia ingin jadi yang baik, soleh dan solehah. Tapi jurang yang ada malu, sebab di sekitar kita terlalu ramai manusia yang buat maksiat. Yang bertudung labuh dihina, yang berkopiah diperli, yang menegur jangan buat maksiat dianggap "malaikat la tue", sehingga semakin lama semakin takut orang nak buat baik. Kita terpaksa buat jahat untuk dapat perhatian. Kita terpaksa bercerita pasal AF9 dan Mentor berbanding apa sahaja rancangan agama yang ditayangkan di masa yang takde orang tengok. kalau bukan pukul 6 pagi pukul 6 petang.

Khalis menasihati diri sendiri sebab Khalis ada adik perempuan berusia 19 tahun, adik ipar 9 tahun, ibu dan isteri. Tak tahu ada rezeki Allah bagi anak perempuan.. Bagaimana zaman itu agaknya?








iNI bukan entry menghentap pemakai tudung, tetapi menyederkan kepada diri sendiri dan sesiapa yang sudi membaca erti aurat. Setiap mata lelaki yg melihat aurat adalah dosa. Mana mau nak elak,, kepada yang tidak memakai tudung, tiada istilah tunggu datang hidayah, anda bukan tidak tahu kisah Isra' Mikraj.. Adakah Rasulallah berbohong hukuman yang dilihatnya kepada sipembuka aurat?

Sharing is caring,, i Love all muslimin and muslimat.. ayat takut kena hentam dari Khalis

Kalau nak hentam guna anon tak payah.. mari mengemukakan pendapat tanpa sorok-sorok..buleh?

Comments

adwafarahin said…
tq bro utk igtan mcm ni insyaAllah akn cube perbaiki dri sye sbg seorang perempuan muslim yg bertudung

:)
KHRLHSYM said…
khalis. kehkeh. letak gambar seggama minda ni. -.-
rara pinkmafia said…
tu lah bro.saya pon tak paham.org skng nk pakai sbb hukum or fesyen.
topimagine said…
lagi satu pasal pakai tudung ni jgn cakap nk tunggu seru br nak pakai sebab tutup aurat ni wajib :)
mykhalis said…
@adwafarahin saling kita memperinhati antara satu sama lain..
mykhalis said…
@KHRLHSYM gambar ni ramai orang cari dalam google..wahaaha
mykhalis said…
@rara pinkmafia feshen tak salah,,tapi kalau datangkan fitnah dan masalah baik tak payah
mykhalis said…
@topimagine btultue.. tiada istilah tunggu datang seru.. ini kewajipan
kucarkacir said…
baik xyah pakai tudung je diorg nie =.=
adwafarahin said…
bro adwa suka bro tulis name adwafarahin penuh kat tepi senarai blog tuh..hehe makaseh!
sgt suka :)
mykhalis said…
@kucarkacir yup..spatutnya tudung menjadi benteng mereka
mykhalis said…
@adwafarahin heehe..sama-sama.. sbb khalis pun kenal adwa sebagai adwafarahin..
chentaNUYU said…
sedang cuba membaiki diri ke arah yang dituntut oleh Allah..
saya YANA said…
hhmm.. gmba2 tu eii.. teruknya.. tapi takmo komen lebih la.. haha..
kadang2 kita nampak kesalahn orang.. kesalahn sendiri kita xnmpak.. mungkin kita tak sedar yg kita juga ada wat kesilapan..

erk.. ade kene mngene ke?. haha..
~~Ticer Wann~~ said…
menutup aurat bukat sekadar bertudung...tapi lebih dr itu...sama2 kita fahamkannya...

moga terhindar dr gejala2 yang xelok ni.... amiin...
mykhalis said…
@chentaNUYU betul tue.. tanpa kita sedar..kita semakintakut unutk berkongsi ilmu
mykhalis said…
@saya YANA khalis faham,, jangan kuman di seberang nampakk..gajah didepan mata tak nampak..
mykhalis said…
@~~Ticer Wann~~ amin..sama-samalah kita saling ingat mengingati
nabilah_2908 said…
hrummm...moga apa yg dipaparkan di sini menjadi iktibar pada kita semua...

jom ke APA KATA HATI pulak ;
PART TIME PAPARAZZI
Tasha said…
i tak bertudung..... tapi thnx untuk itu. untuk selama ini.... biarlah antara I dengan Tuhan sahaja.
I tau u olz dah menegur tu sekadar menunaikan tanggungjawab. next step....hanya antara si 'tak tutup aurat' dengan Allah sahaja. TQ
Koding said…
Sesetengah wanita yang bertudung bukan berniat menutup aurat...
Tapi sekadar berfesyen...

Syabas.. Saya sokong usaha anda mentarbiah mereka ini...
nelly said…
aiseh .payah gak nak komen ni ..
tak boleh komen sesuka hati ..
^^
sebab nelly pun banyak lagi tak betul ..
Ibnushukran said…
Allah berfirman :
“Katakanlah kepada wanita-wanita yg beriman: hendaklah mereka menundukkan pandangan mata dan menjaga kemaluan mereka dan jangan menampakkan perhiasan mereka kecuali apa yg biasa nampak darinya. Hendaklah mereka meletakkan dan menjulurkan kerudung di atas kerah baju mereka

Rasulullah bersabda :
“Akan ada nanti di kalangan akhir umatku para wanita yg berpakaian tapi hakikat mereka telanjang
Kemudian beliau bersabda ;

“laknatlah mereka krn sesungguh mereka itu terlaknat”.
Kata Ibnu Abdil Baar t: “Yang dimaksud Nabi dlm sabda adl para wanita yg mengenakan pakaian dari bahan yg tipis yg menerawangkan bentuk badan dan tdk menutupi mk wanita seperti ini istilah saja mereka berpakaian tapi hakikat mereka telanjang”.

ada caranya kita memkai pakaian dan jilbab yang sesuai, ikutlah cara pakain yang sebenarnya dituntut syara'..

hindarlah hubungan CINTA SEMAK ni, klu nak sngat, wat la dngan cara halal..
mykhalis said…
@nabilah_2908 yang mana baik kita kongsi kongsikan
mykhalis said…
@Tasha Amin, semoga kita semua berubah ke arah yang diredhainya
mykhalis said…
@Koding berfeshenlah selagi tidak menimbulkan fitnah dan salah faham
mykhalis said…
@nelly sama -sama kita memperbaiki diri kan?
mykhalis said…
@Ibnushukran thanx ibnushukran..semoga kita ambil pengajarannya.. tuntutan Allah atas nikmat yang diberinya..
dja_amiensukhri said…
sy bersetuju dgn apa yg khalis ckp.. berharap adik2 tak terjebak dgn dunia sosial luar sekarang ni...
amny said…
haisshhh......takot dengan dunia sekarang.....
mykhalis said…
@amny
dunia semakin lama semakin mencabar
~nsar~ said…
saya kaki sukan.. suka sangat berjoging.. tiap minggu akan ke mengkuang dem untuk jogging.. 1 family... tapi disini tak ada maslah nya.. kebanyakan jogger adalah chinese.. tapi bila sy ke taman tasik dekat dengan umah.. penuh dengan orang melayu.. tak henti-henti melakukan kemungkaran..

1-malu.. mereka seperti sy bertudung
2-malu-mereka berkasih-kasihan didepan non-muslim.. jarang sekali nak tengok nonmuslim mcm ni... mereka menjaga adab..
3-malu... sebab mereka tak malu... itu tenmpat awam... tapi kami yang halal ni plak malu..
4-malu..adik2 tnya.. depa buat apa tu kak???


argghhhhh....
dimana letak nya kemaluan### mereka..
Wanie Affandi said…
sekarang..muke innocent pun mmbunuh..yg muke jahat bersedekah..senang citer..jgn judge dari luaran..tak sume yg freehair tu teruk n tak sume yg bertudung ni baek...yg pntg...sbb nila setitik..rosak susu sebelanga..tempias kena..sbb sy bertudung..=="
mykhalis said…
@~nsar~ harga kemaluan mereka murah..sbb tue mereka tak rasa malu.. mereka rasa bebas nak tunjukkan kat orang lain
mykhalis said…
@Wanie Affandi sangat setuju..kita tak tau apa yg berlaku pada seseorang..hari ni baik esok lusa jahat..smoga terbuka hati kita semua mnjadi baik
Miz Novexx said…
malunye rasa... bila pikir balik x guna kejar ilmu dunia sahaja tapi ilmu akhirat dilupakan, huhuhu
mommie yuyu said…
alhamdulillah, saya dh diberi petunjuk oleh Allah SWT. semoga saya sentiasa berada di landasan yang betul..
mas saari said…
dunia zaman skrg..semua dah tak tahu malu berkelakuan begitu di tempat umum walaupun wanita bertudung!

sentiasa ingatkan diri sendiri dan juga anak perempuan! moga anak akak dilindungi dari anasir2 negatif ni...
mykhalis said…
@Miz Novexx kita tak perlu berubah secara drastik..sekadar berterusan dan berkekalan
mykhalis said…
@mommie yuyu amin.. semoga Allah terus memberi hidayah dan rahmatNya
mykhalis said…
@mas saari itulah yang kita harapkan.. semoga tidak terlalu terdedah dengan peluang untuk membuat maksiat
Dayana Aj said…
thankz 4 this entry..byk memberi nasihat..
Anonymous said…
Aurat wanita juga bukan diukur pada pakaian semata-mata. Ia juga pada gaya berjalan dan suara. Suara wanita juga aurat. Suara yang bagaimana? Suara yang dilenggok-lenggokkan.
KuKuMALu said…
Terkedu tengok gambar2 yang xsenonoh macam tu..
Astaghfirullahalazim..
Semoga mereka diberi petunjuk dan hidayah dan sama-samalah kita ambil pengajaran

yang baik dijadikan teladan, yang buruk dijadikan sempadan:)
Azroy Kassim said…
rajin search yer.. haha

bagus.. bia pompan rasa penting nyer tutup aurat lagi-lagi jumpe lelaki pervert mcm khalis.. haha
DayanaBesey said…
yana pon tak pakai tudung..tapi sumpah!yana tak pnah kluar dating dua2,tak pernah sentuh lelaki bukan muhrim..sbb tu asyik kne tinggal ngan pakwe..hehe..Allah Maha Mengetahui..
and terima kasih sbb tgur yana dengan baik,x mcm org2 lain..
=)
DayanaBesey said…
owh!and if you wonder laki kat gmbr tu adik yana yer..jangan slh phm lak..haha!
khalis....entry yang paling hebat pernah saye bace...sangat teruja sebab nie kenyataan hidup masa kini...semoga kita tergolong dalam orang2 yang beriman dan mengikut syariah ALLAH...amin~
WhoAmie ItisMei said…
Bab aurat nie, semua ambik mudah sekadar menutup tubuh itulah pemahaman mereka.. tetapi dalam masa yang sama mendedahkan aurat.. pemahaman tentang aurat nie perlu.. so ape-ape pun.. baca http://whoamieitismei.blogspot.com/2012/02/aurat-lagi.html

Popular Posts