Berniaga tanpa perlu menunggu.. biarkan sahaja kedai




Ini ialah gerai-gerai  yang di usahakan oleh petani-petani di Jepun.
Uniknya gerai ini tiada siapa yang menjaganya kerana petani-petani itu sibuk
menguruskan tapak pertanian mereka.Mereka hanya meletakkan hasil tanaman untuk
dijual.Pelanngan yang hendak membeli perlu memasukkan wang kedalam peti yang
di sediakan.Ini memerlukan kejujuran daripada pelanggan.Petani itu telah mengira semua
jumlah barangan mereka.Menurut mereka belum pernah kejadian barangan mereka di curi.

bk-agak-agaknya boleh kita berniaga secara begini di negara kita?

Comments

Finie Ramos said…
Ada sudah..d Sabah..petani wat cm ni jg..rahsianya,pemilik akan meletakkan sebotol air d atas meja jualan tersebut.dan sesiapa yg mencuri akan menerima padah (seperti cirit birit,sakit2 hingga boleh mendatangkan maut) krana isi botol itu sudah ada jampi2nya...org sabah khususnya xkn berani mcuri hasil jualan mereka sb smua sudah tau...
Reena said…
wow...jujur gile x tipu....heheh
R'ain said…
Di U saya ramai buat macam ni. Pernah ada kes mak cik cleaner curi duit, satu lagi masalah monyet makan barang jualan. Tapi, jualan masih dibuat sampai sekarang. ^^
ekyn said…
ade...kat uitm s.alam ade stesen untuk beli air mineral..kat sebelah ade tabung..n kerepek..tp xtau la de kecurian ke tak.huhu
Sarah Said said…
yup its true.. i've seen 'em before when i was in jpn. kat sana org2 dia semua jujur so takde kes nak curi2 semua ni.
Rai said…
bagusnyaa... kalo kat sini cegitu. dah lama aku bukak gerai. letak kek. pastu g kije. petang amek pitis je. hahahahahahaha... oh itu hanya angan2...
Anonymous said…
memang ada sudah di sabah.sebuah perkampung menjual nenas.tapi siapa yg tidak jujur akan menerima akibat....
ArulchelseA said…
kat malaysia budak U biasa uat ni time buln pose..kih kih kih
PriNcEss DiLLa said…
di NEgara kite Malaysia boleh ke?lesap duit..
is_isaac said…
kat uitm ada je buat cmni..mmg xde curi2 pon..
Anonymous said…
Kat Mekah lagi pulak tiba waktu sembahyang, pekedai tutup dgn kain aje barang2 jualan x ade siapa berani curi
khairul said…
ala, kat klinik kesihatan putrajaya presint 9 pun macam tu... jual roti dgn snack...ada tabung jek... so jujur le org yg beli tu...
liyana said…
kat asrama U biasa wat camni..

tp kadang-kadang duit hilang la jugak..

Popular Posts