Tips menjadi seorang blogger (Review Blog Amni)



aku xsehebat blogger otai nak bagi tips2 ni..
tapi rasanya xsalah kalau aku nak share tips serba sedikit kan??
 entry kali ni aku nak cerita macamna aku mencari follower..

1.blogwalking
tips pertama aku ni memang orang selalu buatkan??blogwalking aku rasa paling berbaloi bagi seorang blogger untuk meningkatkan jumlah follower mereka..dengan cara ni..korang akan dapat mempromosikan blog korang dekat blog korang singgah tu....dulu time aku suka blogwalking..sehari aku dapat sekurang-kurangnye 10follower..kalau seminggu?? ce kira ce kira??sekarang,,aku jarang dah blogwalking,bukan apa,mood malas melampau-lampau sekarang..lemak dah tebal sangat dah dekat blog aku ni..aduyai..ade sape2 dapat tolong buang lemak kat blog ni???

2.tinggalkan jejak (full bahasa melayu)huuh..^^
bila dah blogwalking tu,,,,perkara paling penting sekali aku tinggalkan jejak aku kat blog mereka..aku nasihatkan kat korang laa,,kalau boleh,janganlah taip 'singgah' je....bagilah ayat power2 sikit bagi dia perasan yang korang ni datang blog die..tapi sekarang aku makin malas nak tinggalkan jejak kat shoutbox..sebab apa?sebab akuu malas laaa..!

3.komen entry mereka !
aku suka gila tips ni!!serius xtipu!setiap kali aku pergi mana-mana blog,mesti aku tinggalkan komen dekat entry mereka walaupun baru kali pertama aku singgah blog dia tu..bila aku buat macam ni..aku dapat feedback balik dari mereka..mereka akan balas komen kita..so,bila selalu macamni..korang akan dapat kenal mereka dengan lebih rapat..bukan macamtu ke??xpasal2 dia follow blog korang..kan dah tambah follower tu.

4.i follow u,u wajib follow i balik..
ahahha..silap2...'i follow u,u follow i' <--ni baru betol..kebanyakkan blogger xsuka statement ni kan??kenapa ek??ceciter-ceciter??sebab terasa dipaksa ke??ermm..kesian diorang,diorang  follow blog korang tapi korang xnak follow blog diorang balik..aku tengok biasanya blogger2 baru (newbie) yang biasanya guna ayat ni..termasuklah aku time mula2 bebelog dulu (^^)Y...seriuslaa..aku mana tahu ramai xsuka ayat tu,,almaklumlah budak baru belajar..so,apa salahnya korang beri tunjuk ajar kat blogger baru tu..janganlah main hentam keromo,siap buat entry lagi 'ANTI I FOLLOW U,U FOLLOW I'..jenis aku plak..aku follow je semua blog yang aku singgah..xkisah r kalau blog tu baru ada 1 or 2 orang baru follow..dan cubalah anda yang dah lama dalam 'industri' blog ni tunjuk ajar sikit..xbaiklah kedekut ilmu..eheemmm..

5.rajin update entry
ni paling penting! update ! update ! sebab apa kena rajin update?..sebab kalau korang tak update,,blogger yang selalu singgah blog korang tu jadi bosan singgah ,asyik entry yang sama je..kalau malas sangat..biarlah seminggu 1 entry..janganlah 2bulan 1 entry..memang bosanlah,..jenis aku plak..sekarang memang aku rajin taip entry,walopon malas..aku tetap taip gak walaupon xcukup 20patah perkataann,...asalkan ada entry baru..entry aku banyak ada kartun (okeh ! aku memang agak2 xmatured..) haha

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

so,berbalik kepada pertanyaan firdaus tadi tu..aku pernah buat contest ke??
jawapan aku : ye ! pernah buat tapi time tu follower aku dah 600 lebih da kot...mybe kontest tu dapat bantu aku serba sedikit menaikkan follower aku..^^

ffuuuhh..memang panjang betol aku taip ni...kali pertama taip memanjang..!
ada banyak lagi tips aku nak share..tapi nanti je r..nanti korang bosan lak kaan aku taip panjang2 ni..


Khalis sebenarnya sangat kagum dengan Amni. walaupun dia dah otai..follower ribu riban, still dia sangat supporting dan membantu newbies cam Khalis. Kalau dia termiss datang ziarah, kompom dia qadha' punye.. Kepada Amni, Khalis suka sangat tips ini untuk newbies.. kepada mereka masih baru,, amalkan dan laksanakan tips nie, Khalis yakin anda akan berjaya.. Tips paling Khalis suka yang komen tue.. Sebenarnya, bila kita komen,kita umpama menyatukan dua roh blogger.. Kalau ada connection, hubungan itu akan kekal sebagai sahabat blogger terbaik..

Jom ziarah Amni, serius tak rugi!!!

Comments

Miss Shikio said…
betul3... hahaha~

dpt eratkan hubungan ^_^
Syarni Farida said…
Khalis, like the tips !
<3
Fyqa said…
thanks for sharing :)
zaidah said…
berpinor zai nak habiskan bacaan sebab tulisan blur tak berapa jelas...huhuhu
safurara said…
seyesly bro.bab tinggal kan komen n rajin BW is gud tips. i loiiikkeeee.
Arpiiz said…
kalau dulu cuma rajin jerit dekat shoutbox je, sekarang dah rajin komen pulak..hehe
Unknown said…
Yana tak suka tinggal jejak kat shout box.. haha.. banyak sangat step.. ekeke....
Diyanieee said…
bkn nda rajin nk update entry or BW, tp keja d luar pjbt,, tiada laptop.. mnyukarkan keadaan utk update n berblogging.. hehehe..
tp kalu ada masa free, hnya mmpu berbalas komen n singgh blas :)
akulahct said…
suke tips2 ni... tQ...

nk g belog dia jap... hehe.. tQ...
Adamson said…
ajom encik khalissss... mantap!
Anonymous said…
Kat blog Tira pun ada statement "Tira follow kamu, kamu follow Tira. Tira komen kamu, kamu komen Tira". Hehehe. Terpulang pada blogger lain nak tafsirkan sama ada Tira ikhlas atau tidak :)
Koding said…
Aku blogger syok sendiri jer...
Bila nak review nelly ni ? hahahahaha
qllmjd218 :D said…
tataw kenape tak suke blogwalking.. -,-''
tapi, bile dah suke satu blog tuu mesti wajib bace latest post dia ^_^
blog khalis termasuk juge! hehe
Anonymous said…
klu suka bca jer bole?bkn xnk update tp cm xde pape yg nk diupdate...ngeh3...;)
john said…
spe nk follow blog aku ni~hahahahaha

Popular Posts