HIBURAN: Senarai pesta-pesta yang paling mengarut di seluruh dunia

Cheese Rolling Festival, Cooper’s Hill, Gloucestershire, England

Setiap orang perlu untuk bersedia di  beberapa tempat yang telah ditetapkan Jika anda mencari sesuatu yang gila untuk dilakukan,Cooper's Hill Cheese-Rolling adalah acara tahunan yang diadakan pada Spring Bank Holiday di Cooper's Hill, dekat Gloucester di kawasan-kawasan Cotswolds Inggeris. Hal ini secara tradisional oleh dan untuk orang-orang yang tinggal di Brockworth, tetapi sekarang orang dari seluruh dunia mengambil bahagian. Acara ini mengambil nama dari bukit dijalnakan acara pesta ini. Keju akan digolekkan dari atas bukit dan para peserta dikehendaki mengejarnya. Bagi saya ianya sangat mustahil kerana bukit yamh sangat curam dan keju yang bergolek sangat pantas. Kalau saya adalah peserta, sudah tentu saya akan tergolek-golek. Tapi apa terjadi pada semua peserta? Merekapun tergolek sama daa..





La Tomatina Festival, Bunol, Spain

La Tomatina adalah festival berperang tomato yang diadakan pada hari Rabu terakhir bulan Ogos setiap tahun di bandar Buñol di kawasan-kawasan Valencia Sepanyol. Puluhan tan metrik tomato tua dan buruk eiii.. dibuang di jalan-jalan di tepat satu jam.
Semua orang akan terlibat, lelaki, kanak-kanak, perempuan semuanya akan membaling tomato sesama mereka.Tapi acara ini hanya membenarkan tomato.. jangan sesekali baling durian yaa..





Monkey Buffet Festival,Thailand

Setiap tahun pada hari Ahad terakhir bulan November, semua monyet-monyet sejumlah 600 ekor semuanya akan dijemput(hahaha..camne nak jemput monyet?) untuk ke satu acara demi menghormati Rama, pahlawan Ramayana, yang, kononnya, dihargai temannya dan sekutu , Hanuman Raja Monyet( rakan baik manusia dengan monyetla nie), untuk festical ini dijangkakan lebih 3000 kg buah-buahan dihidangkan kepada para monyet terhormat.




Onbashira Festival, Japan

Festival Onbashira (boleh harfiah diterjemahkan sebagai "tiang terhormat") dianggap sebagai antara acara paling lama bertahan. Dengan dianjurkan 6-7 tahun sekali, ini adalah acara paling berbahaya di mana peserta dikehendaki duduk di atas kayu balak yang besar. Di jatuhkan ke bukit yang curam. Bahaye gile.. Kebanyakan orang berani tengok sahaja dati nak duduk dekat. Sebab, kalau kemalangan berlaku ianya sangat dahsyat.




 


Redneck Games, USA

Redneck Games diadakan di Timur Dublin, Georgia setiap tahun. Apa yang bermula pada tahun 1996 sebagai cara untuk mengutip derma telah menarik minat ramai penduduk di seluruh negara. Acara yang di lakukan adalah kotor dan menjijikkan kerana mereka akan dicampakkan dalam air sampah, bergayut pada kaki khinzir. Ewww.. 




The Battle of the Oranges, Ivrea, Italy

Setiap tahun pada akhir Februari, bandar kecil Itali utara Ivrea diserang buah selama pesta buah oren. Seperti namanya, para penduduk akan membaling buah oren arah pihak lawan. Penduduk terbahagi kepada dua iaitu mereka yang menaiki kereta zaman silam dan berjalan kaki. Mereka akan membaling antara satu sama lain. Untuk keselamatan, mereka hendaklah menggukan topi kerana sudah tentu buah limau tidak selembut buah tomato.





Wife Carrying Competition, Finland

Si suami akan mengheret isteri mereka untuk sampai ke kawasan yang telah ditetapkan dengan pelbagai halangan. Mereka akan meredah parit, melompat pagar dan sebagainya.
Syaratnya.. isteri hendak paling kurang berumur 17 tahun dan berat maksimum 49kg..hahha yess,,tahun depan leh join ajak orang rumah masuk.hehe







Comments

Popular Posts