5 perkara yang buat blogger semakin putus asa nak menulis blog

2 tahun lepas Khalis ada menulis blog, punya la amatur sampai background warna hijau, tulisan setiap post lain warna dan panjang gedabak sekali menulis.. tak percaya boleh klik blog lama saya, dan Khalis nak kembali memulakan sekali lagi blog nie, ingat nak edit je blog tue sebab dah tersenarai dalam google kan, namapun sedap, tapi tak tau mengapa tak boleh nak bukak. Sudah 7 tahun saya pakai email yang sama dalam apa2 urusan, tapi ntahla.. maybe suruh Khalis bukak blog baru tak??



Berikut adalah 5 perkara yang buat Khalis berhenti dan pernah chatting ngan kawan-kawan lain kenapa mereka berhenti menulis blog.

1.      Terlalu memikirkan respon terhadap post yang ditulis oleh orang ramai, penerimaan pembaca. Maksudnya,belum apa-apa dah rasa      tertekan dengan apa yang ingin ditulis. Peribadi sangat ke? Sensitif sangat ke? Lucah sangat ke? Bila sudah tertekan dan ada plak yg komen blog teruk la.. jijikla.. overla..terus putus asa.

2      Mahukan sambutan serta merta. Adakala rasa blog kite dah cukup hebat, sudah setanding dengan website mat saleh or blog tempatan yang terkenal tapi takde orang pun yang puji. Adakala tengok orang lain tue post diorang takdela best mane, tapi komen sampai 100,, paling kurangpun 50..Inipun boleh buat putus asa nie.

3.    Buat iklan , masuk macam2 skim tapi tak jugak berduit. kalau baca sesetengah blogger boleh cash out setiap seminggu, ini dah 3 tahun nak buat keluarpun malu mata.

4.    Setiap masa asyik terbayangkan blog. Ini selalu jumpa. Khalis sendirik masih rasa skit2..Tapi mungkin Khalis ada cc sendirik dan memang kerja seharian mengadap internet tanpa ada orang bebel, jadi takla terasa sangat. Ini yang kerja pejabat, pelajar, setiap masa membayangkan blog..hehe..bile dah tekanan..amik keputusan stop ajela

5     Inilah yang biasa Khalis jumpa, blog sudah jadi bebanan. Maksudnya, mengurangkan masa dengan yang tersayang, komen2 atau mesej2 di shoutbox yang memeningkan kepala sehingga terpaksa berfikit banyak dan menyebabkan niat asal untuk berblogging telah terkandas. Maksudnya, kini telah menipu diri sendiri sebab asal untuk memiliki blog. Kalau betul niat untuk dapatkan duit sampingan tak salah langsung, tapi kalau komitmen pada blog melebihi komitmen pada kerja sebenarkan dah menyongsang tue..

Itulah yang Khalis pernah rasa,dan kawan-kawan Khalis kongsikan. Harapannyam Khalis boleh kekal menulis blog dan ada sahabat-sahabat blogger akan memberi sokongan.

Comments

Nelly belum bertekkad lagi .hehehe
mykhalis said…
tuela..nelly baik..dari dulu datng n komen kat blog khalis..haha..sob sob..terharu..hehe
Anonymous said…
point yang first tu betul. ika selalu rasa takut orang fikir entri yang ika tulis tu merepek ke. dan tiap hari mesti nak fikir pasal blog. hehe.
mykhalis said…
jgn pikir sangat..ikut adab die, jaga hubungan dengan blogger lain.. insyaAllah
sawn said…
dulu pernah menulis blog kejap tapi kejap je.. sbb macam takde sapa yang nak baca.. hehehehe..

kemudian datang FB.. macam seronok pulak tengok posting..

Sekarang ni kat FB nak posting apa-apa pun segan takut orang rasa meluat dengan posting kita.

Sekarang ni buat blog.. kalau orang baca ke tak.. biar jela.. asalkan kita rasa seronok nak menaip.
mykhalis said…
haha..ada betulnye, sbb dalam fb nie akupun rasa meluat kalau setiap 10 minit update..haha..macam blog nie,die yg nak masuk,die bacela..hehe.. jom aktif blog
Kak hana said…
hm, gud info..so kna berblog dgn ikhlas ;)
mellylisa said…
hehehe... sgt setuju ngan sumenyer.. klo dulu fb jd bestfren.. skrg wat xtau dh kt fb.. asyik pk blog jer.. hehe

Popular Posts