Lilith isteri pertama nabi Adam?


Lilith isteri pertama nabi Adam?

 Menurut skrol Laut Mati, Lilith dikatakan siteri pertama nabi Adam yang diciptakan pada hari yang sama dengan kejadian Adam di syurga. Lilith dikatakan tidak setuju digelar yang "kedua" sementelah Adam adalah yang pertama. Lilith juga membantah untuk dijadikan pasangan Adam kerana menyakinkan Adam adalah sama taraf dengannya dan tidak sesuai dijadikan isteri atau hamba seorang hamba Allah yang diperbuat dari tanah liat. Disebabkan itulah maka terciptalah Hawa dihari ke enam selepas Allah mencipta Adam.

Mitos ini juga terdapat di dalam kitab Talmud dan juga text sejarah tamadun Mesopotamia, Babylon dan text Hindu-Buddha. Di dalam text Mesopotamia juga menggelarkan Lilith sebagai Dewa Gilgamesh.


SKROL LAUT MATI
 
 
                         LILITH DI DALAM UKIRAN KERAJAAN BABYLON@MESOPOTAMIA   
                                  YANG DIKENALI SEBAGAI DEWA GILGAMESH

 
Apa yang menariknya, di dalam Talmud iaitu suatu kitab suci bangsa Yahudi menyatakan bahawa Lilith merupakan lambang feminism yang kuat, mempunyai kuasa yang hebat, bijaksana tetapi gemar membunuh anak-anak lelaki yang tidak berdosa kerana bencinya ia kepada kaum lelaki. Ia berbeza dengan kitab Injil yang menggelarkan ia sebagai pembunuh yang jahat, kejam dan sejenis makhluk yang digelar "vampire yang menyedihkan."

Namun, mitos ini hanyalah suatu mitos yang tertulis di dalam teks Skrol Laut Mati., kitab Talmud, Injil, mitos Mesopotamia dan juga Hindu. Ia tidak berkaitan dengan Islam kerana Al Quran telah menyebut Hawa sebagai teman pertama dan terakhir nabi Adam untuk selama-lamaya. Mitos Lilith juga tidak dapat dibuktikan kebenarannya oleh cerdik pandai Yahudi dan sehingga kini menjadi perdebatan yang hangat di Israel yang tiada kesudahan.

Sesungguhnya AlQuran itu sudah lengkap dan memberi ketidakhadiran ia didalam AlQuran memberi "signal" bahawa kisah ini hanyalah mitos semata-mata yakni yang ditokok tambah di dalam kitab-kitab terdahulu.




Comments

bejo said…
di injil gada nama lilith.... jgn suka ngarang. alquran klo emg lengkap knp masih butuh kitab2 lain sbg pelengkap.

klo mo sapa yg bener injil atau alquran. bangsa yahudi mengakui adanya yesus walau sebatas nabi, islam pun demikian sedangkan kristen mengakui sbg Tuhan. tp yahudi gak mengakui muhammad sbg nabi dan kristen juga sama bahkan namanya aja gada di kitab mereka.

klo 2 agama besar sblm islam sudah gak mengakui nabi muhammad, mk sebenarnya islam itu dan alquran dan nabinya itu gak bisa di bilang penyempurna dari kristen dan yahudi beserta kitab mereka. krn klo kalian bilang penyempurna kalian hrs dapet pengakuan dulu dari agama kristen dan yahudi.

Popular Posts