Pedihh..punggungnya di sebat


BUTTERWORTH – Gara-gara tidak hadir sehari ke sekolah, seorang murid tahun enam sebuah sekolah rendah di sini mendakwa disebat guru besarnya lebih 20 kali menyebabkan punggungnya lebam, terasa sakit hingga trauma ke sekolah.

Mangsa, anak ketiga dari lima beradik yang tinggal bersama keluarga di Taman Seri Bagan di sini mendakwa, dia disebat di dalam bilik guru besar sebaik hadir ke sekolah Selasa lalu selepas tidak hadir sehari sebelumnya.

“Saya memaklumkan kepada guru kelas sebaik hadir ke sekolah keesokan harinya dan berjanji tidak akan mengulangi kesilapan itu,” katanya.

Menurut mangsa, namun guru kelasnya membawanya berjumpa dengan guru besar biarpun itu kali pertama dia tidak hadir ke sekolah.

Akibat dirotan, murid tahun enam sekolah rendah itu bukan sahaja tidak boleh duduk, malah terpaksa tidur meniarap.

Kejadian itu disedari bapa mangsa selepas mendapati anaknya berperangai pelik apabila enggan membuka pakaian seragam sekolah sewaktu tidur malam kelmarin.

Bapanya yang berumur 50 tahun itu berkata, sebaik pulang dari sekolah sekitar jam 4.30 petang Selasa lalu, anaknya­ enggan membuka seluar sekolah semasa hendak masuk tidur sekitar jam 9 malam.

“Perangai peliknya itu membuatkan kami sekeluarga hairan. Ketika dia nyenyak tidur pada jam 12 malam, saya dan isteri membuka seluarnya untuk memakaikannya dengan sarung dan terkejut mendapati
punggungnya terdapat kesan calar seolah-olah dirotan,” katanya.
Bapa mangsa yang bekerja sebagai buruh kontrak berkata, anaknya memberitahu apa yang berlaku selepas berulang kali ditanya.

“Saya tahu kesalahannya tidak hadir ke sekolah, tetapi sepatutnya sebagai seorang pentadbir, guru besar berkenaan­ tidak boleh menjatuhkan hukuman keterlaluan kerana ia akan meninggalkan kesan trauma, apatah lagi disebat dengan jumlah yang tak setimpal dengan kesalahan yang dilakukan,” katanya.

Katanya, lebih menyedihkan selepas insiden itu, pihak sekolah termasuk guru besarnya bersikap endah tak endah apabila langsung tidak mahu bertemu dengannya sama ada untuk memaklumkan tindakan mereka atau mengakui kesilapan dilakukan.

Bagi mengelak perkara sama berulang, dia membuat laporan polis dan membawa anaknya mendapatkan rawatan di hospital. Dia juga memaklumkan kejadian itu kepada Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) sekolah berkenaan dan Pejabat Pendidikan Daerah Seberang Perai Utara.

Penolong Pegawai Pe­lajaran Daerah Seberang Perai Utara, Adnan Idris yang dihubungi berkata, perkara itu akan disiasat supaya tindakan sewajarnya dapat diambil.

“Kita tidak pernah berkompromi dalam hal sebegini,” katanya.

Sementara itu Ketua Polis Daerah Seberang Perai Utara, Asisten Komisioner Zulkifli Alias berkata, kes itu disiasat di bawah Seksyen 324 Kanun Keseksaan kerana dengan sengaja menye­babkan cedera.

Comments

Anonymous said…
ah bebudak skarang manja sangat.mak bapak pon same je.skit2 nak report polis.aku dulu kene sebat pasal hostel tak bersih. relek je takde ngadu2 pon. camni la caranya nak mengajar mane2 budak yang nakal skit tu.asalkan tak mati sudah.

Popular Posts