PEPANDAI JE CAKAP CINE SUSAH.. TAK PERCAYE??!!

Kenapa susah belajar bahasa cina? Khalis pernah wat offer pada pelanggan tetap Khalis yang berbangsa cina untuk ajar khalis menulis dan membaca dalam cina. Dia setuju.. Tapi belajar 1 hari je, sbb die sendiri tak tau nak ajar ape.. Heehehe.

Hari ini khalis nak berkongsi 1 cerita yang menggunakan 1 perkataan sahaja tetapi bileh buat 1 cerita yang agak panjang. Perkataan yang digunakan ialah Shi, kalau tengok pada perkataan ada macam baris kan? Itu adalah cara kita mnyebut. Kalau ia mendatar sebut mendatar,, kalau ke bawah perlahankan,,kalau ke atas kuatkan..Tak percaya?cube tya kawan2 yang pandai..Hehe..

cube la..

Comments

Arpiiz said…
haha, tak sangka boleh buat macam tu..
blom belajar lagi la bahasa cina ni, member pun bukan ada yang cina..^^
susah la nak sebut.. karang salah sebut lain pula maksudnya.. tapi saya memang berminat nak belajar bahasa cina..
mykhalis said…
tuela..kat tempat saya ada kolej komuniti yang offer ajar.. tapi takde sambutan..hehe
dya adriza said…
la.. senang je rupanya.. tapi pelik kan tengok bentuk lukisan tu. mcm2 bentuk ada
hhaa .. kenapa byk sngt shi shi shi shi shi shi shi .. sy ada blajar bhsa cine .. smpai intermediate mandarin je .. tak fasih sngt ..
mykhalis said…
saya dah tya pelanggan2 di kedai saya yang berbangsa cina..memang petikan ini benar dan sahih.. ianya ejaan 'shi' tetapi bila sebutan ikut baris di atas,, jadi akan berbunyi lain lain..itu yg jadi cerita tue
lalink7 said…
kat uni dulu amek mandarin tp disebabkan tak aplikasi susah nak ingat..tp best blaja mandarin niee..walaupun agak susah sikit..
mykhalis said…
saya plak masa kat u dulu amik pengucapan awam,,tgk sr2 yg amik cina nie macam pening je..hahha
pronounciation dia lain2 :) nis tau.. hahaha...

Popular Posts