Pelajar kolej bercinta dibenarkan mandi bersama-sama


Kadang-kadang kita rasa pelik dengan polisi di China. Kerajaan di sana agak tegas apabila membabitkan penularan budaya Barat melalui internet dan filem di negara itu. Hasilnya,macam-macam polisi tegas diwujudkan untuk menyekat pengaruh itu.

Namun,polisi pusat mandian di sebuah universitidi wilayah baratl laut China, iaitu Shaanxi membenarkan pasangan pelajar yang bercinta mandibersama-sama di dalam bilik peribadi seperti yang dilaporkan oleh China Business News dan China Daily ini bukan sahaja mencetuskankontroversi, malah bertentangan dengan polisi moral kerajaan China.

Pusat mandian tiga tingkat di Northwestern Polytechnical University di Bandar Xi'an menyediakantujuh bilik mandi peribadiuntuk pasangan pelajar pada kos 15 Yuan (RM7.50) untuk mandian biasa dan 18 Yuan (RM9) untuk mandian di tab.

Pusat mandian itu dikendalikan oleh kontraktor swasta dan dibuka kepada pelajar,kakitangan fakulti, dan keluarga mereka kata seorang pekerja kepada akhbar yangmenjalankan liputan selepas mendapat maklumat daripada pelajar.

Pelajar menyuarakan pendapat yang berbeza-beza tentang hal ini.

"Saya tidak boleh menerima polisi ini," kata graduan bernama Xu.

"Walaupun pelajar sudah dewasa, mandi bersama-sama dengan kekasih adalah perkaraperibadi, namun hal ini akan memberikankesan yang buruk jika dibenarkan di pusat mandikolej."

sumber

Comments

Popular Posts