Siri DNA-TeAM Distrupt – “Dengan Digital Malaysia , adakah MDeC masih relevan?”

Selepas beberapa lama terlena, ekosistem teknologi di Lembah Klang bakal menyaksikan kebangkitan kembali himpunan bagi mengajar, memupuk dan berkongsi bulanan yang dinamakan siri DNA-TeAM Distrupt.

Dianjurkan bersama oleh peberbit teknologi perniagaan, Digital News Asia Sdn Bhd yang menguruskan www.digitalnewsasia.com dan Technoprenerus Association of Malaysia (TeAM) yang sudah lama ditubuhkan, perhimpunan bulanan ini mempunyai hanya satu objektif, untuk menarik minat sesiapa yang mempunyai semangat bagi teknologi untuk berkongsi, belajar, membuat kawan baru dan mengakrabkan hubungan untuk dua jam. Dan ya, kamu mungkin mempunyai 500 kenalan pada LinkedIn dan lebih 500 kawan di media sosial tapi masa yang dilaburkan setiap bulan pada siri Distrupt akan memberi kamu lebih peluang untuk menjadikan impian kamu untuk membuat perniagaan berasaskan teknologi menjadi kenyataan.
Format adalah dua penceramah yang akan bercakap dengan maksima 25 minit bersama seorang moderator yang akan menyelaraskan dialog interaktif diantara penceramah dan penonton. Pandangan berbeza amat dialu — alukan!

Topik akan berubah setiap bulan dan topik pertama mempertanyakan: Adakah MdeC masih relevan dengan pencapaian Malaysia Digital.

Datuk Badlisham Ghazali telah dijemput untuk berucap bagi pihak MDeC dengan Ganesh Kumah Bangah mencari penceramah seorang lagi. Patut diingatkan yang Ganesh telah membina MOL Global menjadi satu pembekal bayaran untuk permainan yang terbesar di dunia. Berapa banyakkan kejayaannya dipengaruhi oleh MSC dan MDeC?

Adakah Malaysia Digital dan pelbagai Projek Pintu Masuk (EPP-Entry Point Projects) yang diperkenalkannya adalah apa yang perlu bagi melancarkan Koridor Raya Multimedia (MSC)? Apatah lagi sekarang kita di dalam fasa ke tiga bagi visi MSC (2011-2020). Di mana Fasa kedua adalah untuk mencipta ekonomi berskala, fasa tiga adalah untuk memperkasakan negara dan memperbaiki sektor ICT untuk mencapai matlamat negara yang mempunyai pendapatan tinggi dan membangun menjelang 2020 selari dengan Model Ekonomi Baru (NEM).

"Kami mahukan penggunaan ICT yang lebih meluas dengan  kesan ekonomi yang lebih besar. Strategi kami adalah tiga tunjang utama (Multimedia Kreatif, Perkongsian Sumber Luar dan Infotek)" yang telah disusun semula untuk memberi lebih tumpuan bagi penciptaan harta dan pelaburan bernilai tinggi" kata Badlisham pada fasa ketiga tahun lepas.

Adakah Malaysia Digital kesan dari penyusunan semula yang disebut oleh Badlisham? Bolehkan syarikat di Malaysia menjadi pemacu bagi pelbagai EPP Malaysia Digital yang akan diumumkan atau adakah mereka akan diketuai oleh syarikat Multinasional?

Jawapannya, atau mungkin lebih banyak persoalan lagi akan diketahui pada Distrupt yang pertama pada 19 september 2012 dari jam 5:30pm hingga 7:30pm di Plug & Play Technologi Garden di dalam The Gardens South Tower, Mid Valley.

Siri DNA-TeAM Distrupt dianjurkan oleh DNA dan TeAM, dan disokong oleh IBM Malaysia dan Plug and Play Technology Garden, bersama dengan Amanz.my, BFM89.9, Big Orange, lowyat.net, Majalah Tech, Malaysia SME, mobile88.com dan PC.Com Malaysia sebagai rakan Media. Pergi ke www.team.net.my bagi maklumat lanjut.

Comments

Popular Posts