Lynas: Sisa nadir bumi dieksport kerana ketakutan yang ‘tidak perlu’

Oleh Ida Lim


KUALA LUMPUR, 19 Sept — Sisa yang dihasilkan dari loji kontroversi penapisan nadir bumi Lynas Corporation di Kuantan adalah “selamat” dan mempunyai kegunaan komersil luas, akan tetapi tetap akan dieksport keluar dari Malaysia kerana ketakutan awam “yang tidak perlu”, kata pelombong Australia tersebut.

Sisa-sisa, juga dikenali sebagai ko-produk, tidak jatuh di bawah kategori “sisa radioaktif”, kata Lynas kepada The Malaysian Insider, dan menambah ia boleh dikitar semula dan tidak semestinya akan dihantar pulang ke Australia di bawah syarat yang terdapat dalam lesen.

“Terdapat kempen serius maklumat yang salah tentang Sisa Bahan Loji Lynas (LAMP) dan telah menyebabkan ketakutan dan keresahan awam yang tidak perlu,” kata seorang jurucakap Lynas.
“Oleh itu, Lynas telah secara sukarela melaksanakan eksport produk bersama LAMP, walaupun ianya selamat, boleh digunakan dan mempunyai permintaan pasaran di Malaysia,” katanya kepada The Malaysian Insider.

Lembaga Perlesenan Tenaga Atom Malaysia (AELB) baru-baru ini mengeluarkan lesen operasi sementara (TOL) selama dua tahun kepada Lynas walaupun protes meluas, tetapi berkata pelombong Australia itu terikat di sisi undang-undang untuk menghapuskan sisa daripada kilang berharga RM2.5 bilion itu.
Walau bagaimanapun, Lynas mengulangi penegasan bahawa “selamat, berharga dan mapan” produk–bersama dari kilang penapisan mempunyai” pelbagai aplikasi komersial meluas “termasuk sebagai bahan binaan, baja, dan asas bagi pembuatan jalan yang tahan lama”.

Ia menjelaskan bahawa loji Kuantan “akan menghasilkan tiga sisa pepejal” yang akan dikitar semula untuk kegunaan komersial sebagai gipsum sintetik, magnesium kaya gipsum sintetik dan agregat sintetik”.
Selepas memproses terus sisa pepejal kitar semula, produk-bersama yang boleh digunakan dengan selamat untuk tujuan komersil akan dihasilkan, katanya lagi.

Lynas berkata ketiga-tiga produk-bersama “tidak dikelaskan sebagai barangan berbahaya di bawah piawaian pengangkutan antarabangsa, mahupun mereka dikelaskan sebagai “sisa radioaktif”.
Ia berkata bahawa ini adalah disebabkan oleh tahap rendah produk-bersama “biasanya mempunyai bahan radioaktif" (NORM), ciri biasa kebanyakkan produk seperti bitumen — bahan yang sering digunakan untuk membuat jalan raya.

“Setiap produk-bersama akan menjalani analisis kimia dan pensijilan kastam antarabangsa sebelum dieksport dari Malaysia — yang merupakan satu lagi masyarakat dan perlindungan kesihatan alam sekitar.
“Ini adalah amalan standard industri antarabangsa.”

Jumaat lepas, seorang diplomat Australia memberitahu The Malaysian Insider bahawa Lynas telah memohon untuk “mengimport bahan” ke Australia, walaupun Canberra mempunyai dasar menolak sisa radioaktif.

Tetapi Lynas menjelaskan bahawa permohonan yang dilaporkan sebenarnya “permohonan lama” yang telah diletakkan dibawah kategori “ditangguh”.

“Pembangunan penyelesaian komersial untuk produk-bersama diproses dari LAMP bermakna Lynas mampu untuk meletakkan ke status ditangguh keatas permohonan sebelumnya kepada Agensi Perlindungan Sinaran dan eselamatan Nuklear Australia untuk mengimport produk- bersama ke Australia.”
Isnin lepas, kumpulan alam sekitar tempatan telah meminta agar Lynas menunjukkan pelan pengurusan sisa dengan terperinci atau berhadapan risiko “perlawanan hingga akhir”.

TOL yang Lynas terima dua minggu lalu daripada pihak berkuasa Malaysia membuka jalan bagi loji nadir bumi itu untuk memulakan operasi walaupun bantahan awam meluas terhadap keselamatan dan alam sekitar.
Lynas berkata bahawa ia akan mula mengangkut dan melengkapkan semua langkah menyediakan dan memperkayakan bijih nadir bumi yang dilombong di Australia pada Oktober.

TOL membolehkan Lynas untuk beroperasi untuk tempoh dua tahun mulai 3 September. Syarikat itu telah berkata ia akan mengambil kira-kira 300 orang bagi kemudahan yang telah menerima pengecualian cukai selama 12 tahun.

AELB telah menekankan bahawa Lynas mesti mematuhi semua keperluan dan syarat-syarat yang dikenakan oleh kementerian sains, teknologi dan inovasi melalui Akta Perlesenan Tenaga Atom.

Dua minggu lalu, lima penduduk Kuantan diberikan Mahkamah Tinggi Kuantan untuk mencabar keputusan  menteri sains, teknologi dan inovasi untuk menganugerahkan TOL kepada pelombong Australia itu.
Minggu lepas, Gabungan Hentikan Lynas gagal dalam usaha untuk mendapatkan kebenaran daripada Mahkamah Rayuan untuk ulasan berasingan keputusan kehakiman AELB untuk memberikan TOL kepada Lynas.

Comments

Popular Posts