Aku dan hijrah.. 1


 Khalis tau di sini ada ramai yang lebih muda dari Khalis.. jadi Khalis nak kongsikan pengalaman Khalis berhijrah.. camne dan bagaimana hijrah ini menjadikan Khalis berani seperti sekarang..

Aku nak kongsikan detik penghijrahan utama dalam hidup aku..
ya,,, bagi aku dengan penghijrahan ini wat aku lebih yakin dan bertenaga

Detik penghijrahan yang aku maksudkan adalah masa aku 
berpindah sekolah dari sekolah menengah agama rompin (selepas PMR)
ke Sekolah menengah kebangsaan Tanjung Gemok..
wat pengetahuan korang,, masa aku sekolah agama dulu,, aku cuba menonjolkan diri..
tapi aku tak berjaya sebab dibayangi oleh seseorang yang cukup pandai menonjolkan diri
mmg pada masa itu watak aku sebijik cam dalam cerita Buli.. kompom aku boyot dan mamat tue plak Roy(macho jer nama.. pandai Afdhlin cari nama)



Sedey beb masa tu.. apa aku buat semua orang akan anggap biasa2
aku watlah apa sahaja
sampai 1 masa,, aku pernah masuk pertandingan pantun, forum, syarahan serentak..
punyalah nak menonjolnya,, hasilnya... orang lain gak terpilih mewakili sekolah
pastu dalam bidang agama plak aku memang kurang skit nak menghafal nie..
maklumlah,, 20 pelajaran 1 tahun.. walaupun aku kelas Alif tapi keputusan dalam bidang akademik banyak membantu berbanding pelajaran hafazan..

Lepas PMR,, aku amik keputusan untuk tukar sekolah,,
nangis2 aku ngan mak aku.. mak aku tak kasikk
pastu aku amik keputusan menggagalkan diri semua subjek agama
aku tak hafal apepunn.. masa periksa aku tak jawab.. mmg kaw2 nak fail

Aku masa tu yakin sangat akan dapat keputusan yg baik dalam pereksa..
punyalah konfiden.. aku ingt lagik,, aku siap gariskan jawapan untuk setiap soalan berbentuk subjektif,, siap bagi markah sendiri,, 
pastu berlagak tak ingat,, mmg sejam dah keluar
sampai ketua pemeriksa ingat aku ni budak blur,, asyik keluar awal jerr

Habis keputusan keluar,,
perghhhhh.. aku senyap jee.. mak aku pun senyap jee
abah aku wat tak tau jee,,
kenapa? kompomlaa
keputusan teruk gilerrrrr
jauh dari apa aku bayangkan..
2A beb.. 6B.. aduii.. 1 C..(9 subjek sbb ada bahasa arab)

Mak aku tanya nak pergi mana lepas nie?
aku senyap jerkk
Aper cerita ngan Roy ek? dia hebat beb!!! dapat 6A
Siap pindah sekolah menengah agama kat Kuantan lagikk
Aku????
Berpindah ke Sek men TG Gemok!!!
mana tue?

'padan ngan muka tue... orang dapat blaja ke bandar.. die pergi blaja ke perukk mana!!!'
camtue la lebih kurang kata2 salah seorang makcik aku..
ohh!!! lupa,, Roy ni pangkatnya adalah Pak Sepupu aku.. so sepupu makcik aku..
maknanya nenek sedara aku ni beranak sama tahun ngan mak aku.. so.. mmg bersaudara lah..
adil tak?
beginilah hensemnye
Dahla bijak.. hensem,, masa tue cerita Kaho Na Pyar hei.. haa,, ada iras2 idung cam hero..

Cuba cari mana Fei Mou

aku?
orang panggil Fei Mou.. ada tengok cerita Forest Cat.. yang budak gemuk bodoh yang kalau bercakap bahu dia naik2 tue
haaa

jauh beza???
memang sangat!!!

akupun bertukar sekolah lah
mak aku tak daftarkan sekolah pun,, dia anta hanya aku asrama..
daftar asrama.. sekolah dia suruh aku dafar sendiri esoknya..
hari tue hari ahad.. mujurlah ada senior kat sekolah tue ada sorang yg kenal aku..
so ada gak member..
tengah2 aku kemas pakaian,, plakkkkk
tertinggal seluar sekolah...
aduhhhhhhhhhhhhh
apa laaa nasibku
camner nak regester ni..
kalu badan cam osman kering takper.. leh pinjam2 gakk
dah la baru masuk dah bagi imej loqlaq...
aku senyap jee
tak tau nak bagitau sape

nak telepon rumah?
takut kena maki ngan mak aku...
so.. aku jalan2 ambil ketenangan,, camner nak wat
dalam masa yg sama aku harap mak aku perasan ada sluar tertinggal

pastu aku nampakk,, ada sorang brader nie
badan die... mmg ngam ngan saiz idaman aku..
so.. pendek cerita,,, berkenalan skit2 dia kasi aku pinjam seluar dia..
mak oiii.. ni lah pertama kali aku merasa pakai seluar cerut kat pinggang,, biasanya seluar menjeru pinggang.. memang besar gila baban
dia punya cawat memang ikut ati tak tergamak nak pakai
rasa cam kain pelekat di jahit seluar..
tapi aku redha

Isnin...
perhimpunan...
aku tak daftar lagikkk
tapi dah beratur perhimpunan...
perempuan di belakang lelaki...
dan aku berada di belakang sekali dalam salah satu barisan.. aku main masuk jer
pakaian??
Songkok mesti ada,, imej budak agama masih ada
baju?
putih dan baru..
Seluar??
aku tak tau.. tapi aku asyik terdengar orang perempuan asyik gelak22
aku tak tahu permainan perasaan atau ape,, tapi mmg malu sangat
muka aku kalu la songkok aku wangi kompom aku masukkan kepala dalamnya
tapi tak tahan ahh.. maklumlah,, songkok lama

TIBA2 aku terdengar pengetua berucap..
muka??
garang giler.. cengkung ajer..
suara?
garauu..
misai? nipis menakutkan..
berspek mata...
tiba2 dalam ucapan dia aku terdengar
' kamu hendaklah belajar bersungguh2.. saya tengok ada seorang yang cukup rajin dan tekun.. tu yang bersongkok kat belakang tue'
SUMPAH!!! LEBIH KURANG CAMTU LAH MAKSUDNYA...

apa dosa aku???
aku tak daftar lagik nie
dah semua orang menoleh belakng.. 

YAAA.. benar...
orang itu bukan aku...
tapi ada sorang lagik budak bersongkok..
mmg skema mukanya.. cerah dan putihh,,
tpi secara tak langsung.. ada yang menganggap kata2 itu untuk aku
dapatlah aku publisiti percuma di hari pertama aku di sekolah baru...

k.. rehat dulu.. nanti camner aku bangkit dari seorang budak yg langsung tak dipandang di sekolah lama kepada menjadi seseorang di sekolah baru..

perjalanan baru bermula..
(untuk sape nak tau.. aku agak kerap menggunakan cerita ini dalam kem2 motivasi yg aku sertai,, so.. mmg agak jelaslah setiap peristiwa,, cuma kali ini aku abadikan dalam bentuk tulisan..)

Comments

Unknown said…
still life goes on kan ~!
Eza said…
eza xpnh skolah asrama dulu..hehe

new entry:My hero died on Valentine's Day!
mykhalis said…
yupp.merancanglah sebaiknye..
mykhalis said…
siannye..takdela penglaman ragging nie..ishh..rugii
Hakimi Reza said…
teruskan kedepan~~jgn ditoleh ke blkg :)
Sham said…
salam kenal bro...

kenangan2 macam ni mesti ingat sampai mati ye...
mykhalis said…
w'salam..kenangan yang tak mungkin dapat dilupakan.. hehe
qllmjd218 :D said…
wah!! sgt tak sabar nak tahu sambungannye.. update cepat2.. hehe
Lea Isnawi said…
hihihi...rindu lak tgk citer fei mou tu..
Anonymous said…
Jauh perjalanan luas pemandangan. Hehehe.

P/s: Maaf lambat komen sebab busy sikit.
banyak cerita masa zaman sekolah kan . hehe . alaa , citer lah lagi ..
Akunyer said…
saya pernah dikutuk hya kerana saya bersekolah agama... kenangan gak 2...ingt smpi skrg... :(
chentaNUYU said…
Nuyu x pernah skolah agama..sek biasa je..
Miss Shikio said…
Fei Mou.. rindu cerita tu.ehhee~

Miss Shikio masuk skolah agama masa form 1 and 2 then cabut lari..

hahahaha~
Jangan Kalot said…
Kenangan di sekolah agama. I pon aliran yang sama jgak. :D

Penulis Lagu You Light Up My Life Telah Bunuh Diri

Popular Posts