Pages

Support Penaja

Wednesday, March 21, 2012

Sejarah dan asal usul Rosmah Mansor

Posted by mykhalis On 2:03 PM 32 comments



Latar Belakang

Datin Paduka Seri Rosmah Mansor ialah isteri Perdana Menteri Malaysia ke-6 Dato' Seri Mohd Najib bin Abdul Razak. Beliau dilahirkan di Kuala Pilah, Negeri Sembilan pada 1951. Beliau merupakan canselor Universiti Industri Selangor (UNISEL).



Beliau merupakan isteri kedua Najib. Hasil perkahwinan tersebut, mereka mempunyai dua orang anak, Norashman dan Nooryana Narjawa. Beliau mempunyai seorang anak Azrene Soraya hasil daripada perkahwinan beliau yang pertama dengan Farith Ismeth Amir. Ibu beliau berasal dari Kampung Mertang, Seri Menanti, Negeri Sembilan.

Permulaan Kerjaya Dalam Politik



Ramai yang tidak tahu kisah sebenarnya bagaimana Rosmah berjaya mendapatkan Najib dari bekas isterinya Tengku Puteri Zainah iaitu seorang kerabat raja sebuah negeri di Pantai Timur. Ketika itu Najib adalah MB Pahang pada usia mudanya. Menurut maklumat, Rosmah sentiasa berkunjung ke pejabat MB untuk bertemu Najib. Beliau dibawa oleh rakan karibnya iaitu Maznah Mazlan yang kini menjadi Timbalan Menteri dan ADUN Muadzam Shah.

Khabarnya, boleh dikatakan setiap hari Rosmah mengadap Najib, dan setiap kali itulah hanya Rosmah yang dibenarkan naik ke Pejabat MB, lain-lain orang tidak dibenarkan. Kejadian itu berlaku agak lama, hinggakan MB Najib ketika itu terpaksa mengarahkan pihak-pihak tertentu mengalihkan kenderaan MB untuk membuktikan beliau tiada di pejabat setiap kali Rosmah datang. Peliknya, Maznah hanya menunggu di lobi Wisma Sri Pahang tempat kejadian ini berlaku.



Hubungan pelik Rosmah yang datang ke Pejabat ini berlarutan agak lama, hinggalah ditemui isteri Najib dikatakan terkena penyakit misteri yang sukar diubati. Maka itu akhirnya, Najib menceraikan isterinya dan sanggup berkahwin dengan Rosmah setelah membayar sekian harga kepada pemilik Rosmah ketika itu (seorang selebriti terkenal).

Entah berapa harga yang dibayar kita pun tidak pasti, mungkin ratus ribu atau juta agaknya. Akhirnya berjayalah Rosmah memiliki Najib, dan menurut maklumat maka bermulalah agenda Rosmah untuk menjadi orang nombor satu. Ini didedahkan kepada rakan-rakan rapatnya dan juga Maznah Mazlan. Berbanggalah Rosmah kerana memiliki lelaki seperti Najib Razak, seorang anak bekas Perdana Menteri yang amat disayangi rakyat dulu.


Kejayaan dan sumbangan


Hasratnya menjadi nombor satu tercapai seketika tatkala isteri Perdana Menteri Pak Lah, iaitu Hindon meninggal dunia akibat penyakit barahnya. Namun, perjalanan Rosmah sedikit terhalang selepas Pak Lah berkahwin kali kedua dengan Jeane Abdullah. Akhirnya hajat itu terbantut, namun usahanya tetap berjalan.

Beliau terus melangkah dan melangkah, segala yang menghalang Najib pasti akan diketepikan. Maka wujudlah berbagai skandal yang mengaitkan namanya seperti kes Altantunya, isu pembelian kapal selam dan jet sukhoi, isu pakaian seragam pelatih PLKN dan banyak lagi. Perjalanan Rosmah sedikit terencat dengan isu-isu ini. Namun, baginya perjalanan semakin hampir cuma masanya belum tiba.



Akhirnya kini, Rosmah sudah hampir berada dikemuncaknya. Kelibat beliau lebih hebat dari mana-mana isteri raja-raja Melayu atau Perdana Menteri sebelum ini. Kemana Najib pergi, maka beliau tetap akan mengekorinya. Beliau terlalu marah jika wajahnya tidak dipaparkan dimedia ketika beliau berada bersama Najib dalam mana-mana acara rasmi.

Pernah terjadi sebuah stesyen televisyen swasta di beri surat "tunjuk sebab", gara-gara mengambil gambar Najib dengan ternampak hanya tangannya sahaja di kaca TV. Rosmah tidak suka ini terjadi, beliau memberi amaran "tunggulah beliau jadi wanita nombor satu negara nanti".



Katanya itu masih terpahat dikalangan wartawan media terbabit. Mereka takut dengan amaran Rosmah. Beliau kini sedang mengatur strategi agar tidak ada orang yang menggagalkan rancangannya itu. Jika ada pasti "dipastikan" mereka akan gagal termasuklah Pak Lah, Anwar dan lain-lain lagi. Masa semakin tipis dan beliau harus berwaspada. Khabarnya beliau sudah mula berangan-angan untuk berada di Pejabat Perdana Menteri, bukannya Najib.



Bagi memastikan semua pihak berbuat baik dengannya, maka itulah beliau telah membelikan jam-jam tangan yang nilainya jutaan ringgit untuk diberikan kepada isteri-isteri pembesar negara dan raja-raja Melayu. Beliau sanggup lakukan semua ini demi mendapat sokongan dan yakin Najib akan menjadi orang nombor satu negara dan beliau bakal ditabalkan sebagai "wanita nombor satu".

Apakah hasratnya itu akan tercapai?. Rakyat dapat membayangkan, apakah akan terjadi jika beliau berjaya dengan impiannya ini?. Ada yang gusar dan takut apakah yang akan berlaku kepada rakyat terutamanya musuh Najib dalam pakatan pembangkang. Semua ini bakal terjawab dalam masa terdekat ini. Apapun, tidurnya sedikit "tidak lena" bila melihat mahkamah membicarakan Kes Hasutan Raja Petra yang kini ditahan ISA.



Apakah ini maknanya Rosmah dan Najib akan dipanggil sebagai saksi selepas ini?. Terdapat juga khabar angin, Mahathir ada memberi "kata dua" kepada Najib, jika beliau ingin mengejar impiannya itu beliau harus "lepaskan Rosmah". Ini kerana Mahathir tahu siapa Rosmah dan apakah kaitannya dengan skandal-sakandal yang dimaksudkan. Apapun, sama-samalah kita nantikan perjalanan Rosmah sebagai "wanita nombor satu" selepas ini

sah dan tak sah? sila wat kajian sendiri..


32 comments:

doakanlah shj hasratnya tidak tercapai

hish our first lady,,, kat www.rakanblog.com bnyak citer pasal minah ni.. grrrr...

suami rosmah yg pertama bukannye farith ismeth amir. sila buat kajian betul2, jgn hentam keroma aje..!

kalau dah niat tu dah tak betol,xkn tercapai punya la.. haha

Azrene Soraya bukan binti Farith Ismeth Amir.
tp binti Abdul Aziz...
jd farith tu bkn suami RM..

Farith Ismeth Amir tu suami dia no 2. Bekas suami no 1 ialah Abdul Aziz. Azrene tu anak dengan bekas suami pertama

Farid Ismeth kata dia tak pernah kahwin dengan Rosmah pun. Semua tu fitnah ja..

Dy ni la punca negara kucar kacir.. Seorang isteri menyokong dibelakang suami bukan mendahului suami.. Mcm ne org nk pcy kepimpinan najib kalau rosmah plak lebih2 mcm pm...

Dy ni la punca negara kucar kacir.. Seorang isteri menyokong dibelakang suami bukan mendahului suami.. Mcm ne org nk pcy kepimpinan najib kalau rosmah plak lebih2 mcm pm...

kalaulah cerita ini betul biar Allah shj yg membalasnya, tetapi kalau fitnah biar Allah jua yg membalasnya..

Banyak jugak laki die yeLah

jangan terus cepat percaya ape yang anda baca..kaji dahulu..mesti ada maksud orang yang mereka cerita ni...ade juga tak logiknye..

Jika kamu membaca dan nyata faktanya palsu maka fitnahlah jadinya. Mereka yang mempercayainya pula tergolong sebagai orang2 yang menzalimi dirinya sendiri kerana menzalimi orang yang difitnah.

nampak sangat menipu.diorg ni bertemu masa rosmah dan najib bekerja di satu bangunan di bank pertanian pd tahun 70an-80an.
mak saya salah seorang staf di situ.
semoga kamu kamu yg memfitnah ni sempat lah nak pi mintak maaf kat mereka berdua ni ye..
kesian!

Yg pasal ex husband dia farid ismeth tu mak saya ada citer...mse tu rosmah officer mak saya di bank pertanian

X salah dgr cakap isteri.tu lah gunanya isteri..berkongsi pendapat..kurangkan beban suami..cuma org yg x tahu atau x bertimbang rasa aja yg buat isteri sebagai hamba..suami kena dengar cadangan isteri..idea isteri mungkin lebih baik dari suami..yg jadi ketua tetap suami...

Berapa kali rosmah kahwin?betul ke najib belum cerai pun isteri pertama yang jauh lebih baik dan cantik masa kahwin rosmah?hebat rosmah...isteri boleh bagi cadangan tapi bukan buat keputusan untuk suami....Allah tahu apa yang rosmah sanggup buat kpd sesiapa yg dirasakan cuba melawan atau membetulkan salah yg dia lakukan.dah ada pun pmo staff terkorban gara2 si isteri... pelik bila semua ahli keluarga pun seperti setuju dgn renrak rosmah..hebat rosmah ni

U alls jangan kutuk2 I, nnti I panggil ali bontot buat tarian bontot kat depan rumah u alls, baru padan muka u alls tauuu...

~BIK MOMMA~

Hey dok U alls je meremang bulu roma aku dengar .dh pulk tu ,tarian bontot . Teruk betoi hang ni .Hng dh salah topik kita bukan cakap pasal tarian bontot.

Yenntohh Keh. Semoh ni meroyan kot. Adui kang deme saman teman pulok.

Yenntohh Keh. Semoh ni meroyan kot. Adui kang deme saman teman pulok.

ping

There was an error in this gadget

yang best di sini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...